Kontroversiellt techföretag var kampanj mot Ubers skattesmitning

Svenska Taxiförbundet avslöjar idag att de ligger bakom det kontroversiella företaget ShareFix.
– Vi har gjort det här för att belysa ett växande problem med företag som konkurrerar genom att strunta i skatter och lagar, säger Claudio Skubla, Tf förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Förra måndagen den 23/11 lanserades ShareFix, ett företag som sades erbjuda hantverkstjänster genom en innovativ affärsmodell baserad på delningsekonomi. Det kontroversiella företaget, som öppet berättar att de undviker ”onödiga skatter” genererade uppmärksamhet på Twitter, både från politiker och andra. Spekulationer inleddes snabbt om vem som egentligen låg bakom ShareFix. Idag avslöjar Svenska Taxiförbundet att de ligger bakom företaget som dessutom är påhittat:

– I en del länder sätter taxibranschen bilar i brand för att protestera mot företag som Uber. Vi har valt att gå en annan väg för att belysa problemen med företag som konkurrerar genom att strunta i skatter, som sociala avgifter och moms. Genom att spegla Ubers upplägg i en annan kontext hoppades vi kunna sätta ljuset på grundproblemet med UberPOP: att ett globalt företag undviker sitt ansvar när det kommer till att betala skatter och att följa svensk lag. För att göra detta har vi använt oss av satir, digital strategi och sociala medier, säger Claudio Skubla, tf. förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Det fiktiva företaget ShareFix sades tillhandahålla bygg- och renoveringstjänster enligt ett verksamhetsupplägg som har flera likheter med andra företag som existerar i verkligheten. ShareFix affärsidé går ut på att erbjuda tjänster till lägre priser genom att strunta i skatter och regler. Precis som UberPOP tar ShareFix inte något ansvar för att deras utförare betalar skatt eller följer svensk lag.

”Genom ett kreativt skattupplägg kan vi erbjuda dig allt som etablerade byggfirmor kan, fast till ett betydligt lägre pris.” står att läsa på ShareFix hemsida.

– Vi är nöjda över att personer reagerade när de såg ShareFix reklam. ShareFix är öppna med det som andra aktörer, som exempelvis Uber döljer. Till exempel hur man förhåller sig till skatter, säger Claudio Skubla.

Kampanjen riktades mot ett par hundra beslutsfattare och andra opinionsbildare. Trots det genererade reklamfilmen för ShareFix över 40 000 visningar på bara fem dagar.

– För oss är detta en mycket viktig fråga. Jämfört med Uber är vi en liten aktör, och detta har varit ett sätt för oss att nå igenom bruset. I kampen om rampljuset är det inte lätt få uppmärksamhet när man konkurrerar med en jätte som Uber, som är värderad till 600 miljarder, säger Claudio Skubla.

ShareFix hemsida finns att besöka på adressen: www.ShareFix.se

Mer information om Svenska Taxiförbundet: http://www.taxiforbundet.se

Tf Förbundsdirektör

Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen.