Ny digital behörighetskontroll stoppar brottsdömda taxiförare

Den 15 december sjösätter Svenska Taxiförbundet en ny tjänst för automatisk digital kontroll av taxiförarlegitimationer. Därmed får taxiföretagen tillgång till ett smidigt verktyg som gör det enkelt att uppfylla lagens krav och säkerställa att taxiförarna har giltig behörighet. Smolket i bägaren är de nya samåkningstjänsterna.

I början av år 2012 avslöjade Uppdrag granskning att det finns förare som kör taxi utan giltig behörighet. Det handlar om förare som i vissa fall är dömda för mycket grova brott men som mörkat att taxiförarlegitimationen blivit indragen och fortsätter att köra taxi.

- TV-inslagen blev en väckarklocka för ansvariga politiker och beslutsfattare då inslagen tydliggjorde vilken betydelse förarna har för att garantera en trygg och säker taxiresa, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.

I samarbete med Transportstyrelsen har Svenska Taxiförbundet nu tagit fram en teknisk lösning inom ramen för befintlig lagstiftning och som ska råda bot på problemet. Tjänsten går ut på att Transportstyrelsen öppnar en webservice som Svenska Taxiförbundet kopplas upp mot. På samma sätt sker en uppkoppling mot taxiföretagen som laddar upp en fil med förarnas personnummer. Om filen skickas före kl. 17.00 får de svaret senast kl. 06.00 och då har varje nummer försetts med uppgifterna Giltig, Ogiltig eller Saknas.

Det här ger landets taxiföretag ett effektivt verktyg för att mota bort förare som har betett sig så illa att de har förlorat sin taxiförarlegitimation. Smolket i bägaren är de nya samåkningstjänsterna som börjar dyka upp i Sverige och som bygger på att kunder via en app kan beställa resor av privatpersoner som kör i egen bil.

- Även om själva samåkningsidén bär på mycket positivt, innebär den att du som kund aldrig kan veta säkert vem du åker med eftersom dessa individer agerar utanför taxibranschen, säger Claudio Skubla.

Fakta:
Taxiföretag har enligt lag skyldighet att kontrollera att deras förare har giltig taxiförarlegitimation och att vidta åtgärder om behörigheten av någon anledning blir ogiltig. I annat fall riskerar den tillståndshavare som bryter mot detta böter eller fängelse i upp till sex månader. Den nya tjänsten för behörighetskontroll lanseras den 15 december och samma dag öppnas också hemsidan med adressen: www.bky.se

Mer information om Behörighetskontroll hittar du här: http://taxiforbundet.se/nyheter/2014/12/nu-lanserar-vi-automatisk-digital-kontroll-av-taxifoerarlegitimationer.aspx

Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen.