Ny rapport: Du tjänar på att byta bilen mot taxi och årskort på SL

Svenska Taxiförbundets Branschlägesrapport 2024 pekar på vinsten av att ersätta den egna bilen med mer klimatsmarta resor. Kollektivt resande och delning av våra resurser är de viktigaste nycklarna till att minska beroendet av bilar.

I rapporten visar ett beräkningsexempel vad kostnaden blir för att resa med en av Sveriges mest populära bil, jämfört med att resa kollektivt och att hyra bil en semestermånad per år, för boende i Stockholm. Det man spar på att inte äga och resa med egen bil, med parkeringskostnader, skatt och försäkring samt trängselskatt m m inräknat, räcker till många resor med taxi.

- Många behöver en bil i det dagliga livet, men det finns en stor grupp som skulle kunna ersätta den egna bilen med kollektivtrafik, taxi, hyrbil och cykel, vilket gynnar såväl miljö som plånbok, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.

En modern taxibilsflotta

I rapporten framgår att av det totala taxibilbeståndet 20 842 år 2023, utgör cirka 86 procent av fordonen med registreringsdatum 2018 eller senare. Antalet elbilar har ökat från 1 341 år 2022 till 2 391 år 2023. Många taxiföretag investerar numera endast i elbilar. Den vanligaste eldrivna taxibilen är för andra året i rad Skoda följt av Mercedes och Tesla.

- En stor fördel med att minska andelen privata bilar är att framkomligheten ökar. Med mindre trängsel minskar också onödiga utsläpp och färre bilar kan nyttjas mer effektivt, säger Lennart Kalderén.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet

mobil: 070 623 29 00, mail: lennart.kalderen@taxiforbundet.se