Nya EU-regler underlättar framtida transporter med rullstolsfordon och skolskjuts

EU-kommissionen presenterade den 1 mars sitt förslag på ändringar i EU:s Körkortsdirektiv. Ett av de förslag som nu presenteras skulle göra det möjligt att köra en rullstolsbuss eller skolskjuts för max 8 passagerare med B-körkort, även om den med eldrift skulle bli tyngre än 3.5 ton.

Svenska Taxiförbundet har tidigare uppmärksammat såväl Regeringen och EU-kommissionen på konsekvensen av att eldrivna specialfordon skulle kräva C-körkort. EU-kommissionens förslag ska nu behandlas i EU-parlamentet och av medlemsstaterna.

• Det här är en verklig framgång för vårt påverkansarbete i syfte att få till en för branschen viktig anpassning av reglerna, säger Tommy Pilarp, jurist och EU ansvarig, Svenska Taxiförbundet.
  • Många samhällsviktiga transporter riskeras om inte reglerna ändras, då det saknas taxichaufförer med just C-körkort, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.

Under nuvarande regler kan en rullstolsbuss eller skolskjuts med max 8 passagerare köras av en taxichaufför med B-körkort om den väger under 3.5 ton. Väger fordonet över 3.5 ton krävs idag ett C-körkort.

Enligt EU-kommissionens förslag ska det vara möjligt för medlemsstaterna att tillåta att ett fordon vars fordonsvikt överstiger 3.5 ton ska kunna framföras med B-behörighet, under förutsättning att den totala fordonsvikten ej överstiger 4.25 ton, att fordonet drivs med alternativa drivmedel, som el, och att den del av fordonsvikten som överstiger 3.5 ton är direkt hänförligt till bränslecellerna som t.ex. el-batterier.