Nytt samarbete säkerställer förares behörighet

Idag skriver Svenska Taxiförbundet ett samarbetsavtal med Sveriges Bussföretag och Sveriges Åkeriföretag om ett nytt system för behörighetskontroll. Därmed får landets buss-, lastbils- och taxiföretag tillgång till ett effektivt verktyg som säkerställer att deras förare har giltig behörighet.

Idag skriver Svenska Taxiförbundet ett samarbetsavtal med Sveriges Bussföretag och Sveriges Åkeriföretag om ett nytt system för behörighetskontroll. Därmed får landets buss-, lastbils- och taxiföretag tillgång till ett effektivt verktyg för att säkerställa att deras förare har giltig behörighet.

Tjänsten, som lanseras under våren, går ut på att Svenska Taxiförbundet, i samarbete med Transportstyrelsen, öppnar en webservice där taxi-, buss- och åkeriföretagen laddar upp en fil med förarnas personnummer. Om filen skickas före kl. 17.00 får de svaret senast kl. 06.00 nästa dag och då har varje nummer försetts med uppgifterna Giltig, Ogiltig eller Saknas.

- Sveriges Åkeriföretag ser den här tjänsten som en positiv och efterlängtad möjlighet. Att det är enkelt, snabbt och pålitligt att säkerställa de anställdas behörighet underlättar åkarnas vardag, säger Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag.

- För bussföretagen är det här mycket efterlängtat. Ett verktyg som ger våra medlemsföretag möjlighet att på ett effektivt sätt säkerställa att förarna har giltig behörighet är något som vi länge kämpat för, säger Peter Jeppsson, vd i Sveriges Bussföretag.

- Det här ger landets taxiföretag ett smidigt och säkert verktyg för att mota bort förare som har betett sig så illa att de har förlorat sina behörigheter. Det gagnar kunderna, företagen och hela den seriösa taxinäringen, säger Per Juth, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

- Vi är väldigt nöjda med att kunna erbjuda ett lättillgängligt alternativ för att kontrollera förares behörigheter. Vi hoppas nu på bred uppslutning för att resenärer och andra trafikanter ska kunna lita på att landets yrkesförare har sina behörigheter i ordning, säger Mikael Kyller, Transportstyrelsen.

Presskontakt:

Sveriges Bussföretag