Överlever taxi dagens drivmedelspriser? Och när blir laddning av elbilar en fungerande verklighet?

Svenska Taxiförbundet arrangerar onsdag den 6 april klockan 10-16 Taxikonferens Syd på Scandic Triangeln 2 i Malmö. Här möter taxiföretagen politiker, leverantörer och myndigheter.

Pandemin har varit en svår utmaning för hela taxibranschen och de nu skenande bränslepriserna har skapat ett ur askan i elden scenario. Samtidigt spelar taxi en allt större roll för framtidens delade mobilitet som komplement till kollektivtrafiken. Färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar är ett också ett viktigt samhällsuppdrag som måste fungera.

På agendan:

10.00 Överlever vi dagens drivmedelspriser och vad gör Förbundet?

Bawer Coskun, förbundsdirektör och Tommy Pilarp, branschjurist, Svenska Taxiförbundet.

10.30 Elbilar – hur ser marknaden ut?

Mikael Olsson, Mercedes Daimler, Volvo, Johan Konnberg, NIO.

11.00 Infrastruktur för laddning - vision eller verklighet för taxi?

Björn C. Öster, Vattenfall AB, Morris Packer, EON, Per Hansen, CirkelK, Michelé Pierre Svensson, OKQ8, Gunnar Blomé, chef Samhällsplanering och etablering på Omvärld- och näringslivsavdelningen, Malmöstad.

Kl 13 Förarbrist – hur ser läget ut?

Pierre Cederberg, medlemsansvarig och Tommy Pilarp, branschjurist, Svenska Taxiförbundet, Anders Isaksson, regionansvarig, Arbetsförmedlingen

Kl 13.40 Förväntningar på nya taxiförare – vad vill kunden och hur vill branschen ha det?

Paneldiskussion med taxiföretag och politiker, Jörgen Nilsson, Vellinge Taxi, Sasa Vejzovic, Cabonline, Andreas Schönström(S), Carina Zachau(M) och Johan Wifralius(SD).

Kl 15 Oseriös taxiverksamhet – hur ser tillsynen ut?

Therese Pålman, utredare/verksamhetssamordnare Transportstyrelsen, Trafikföretag sektion Taxi, Freddy Nilsson vik. bitr. lokalpolisområdeschef Malmö, Tommy Pilarp, Behörighetskontroll Yrkestrafik BKY.

Lennart Kalderén, ordförande och Bawer Coskun, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet sammanfattar dagen.

Anmälan gärna till Pierre Cederberg, 070 145 88 02, pierre.cederberg@taxiforbundet.se

Kontakt: Bawer Coskun, förbundsdirektör Mobil: 070 459 94 64, Mail: bawer.coskun@taxiforbundet.se