Pressinbjudan: Kan skattepolitik öka mobiliteten och minska privatbilismen?

Den 24 april arrangeras seminariet Som katten runt den heta gröten: Kan skattepolitik öka mobiliteten och minska privatbilismen? i Riksdagens Förstakammarsal. Skatteutskottets ordförande Jörgen Hellman (S) och vice ordförande Per Åsling, (C) är värdar.

En ökande privatbilism går stick i stäv med Sveriges ambitioner att bli världens första fossilfria välfärdsland. För att minska privatbilismen behöver kollektivtrafikresandet öka med sju procentenheter per år fram till 2025 för att nå regeringens mål. Det är drygt tre gånger så snabbt som sker idag.

Seminariet lyfter frågor som Vilka politiska styrmedel finns för att öka mobiliteten och minska privatbilismen? Finns det en rimlig chans att nå de uppsatta klimatmålen? Kommer stadens parkeringsplatser att finnas kvar i framtiden? Hur svårt är det att nå en beteendeförändring i trafiken? Kan taxi bli en del i välfärden? Är mikromobilitet framtidens mobilitetstjänster? Att hyra - är den tradionella delningsekonomin på frammarsch? Kan fagert tal om miljömålen leda till handlingskraft? Kan ett RUT-avdrag för taxi bidra till ett paradigmskifte?

Medverkande: Peter Viinapuu, VD Cabonline, Anders Trollsås, VD Biluthyrarna , Maria Stenström, VD Göteborgs Stads Parkering AB, Anna Kramers PhD, Program Director Mistra SAMS, Jakob Lagercrantz, 2030 sekretariatet, Jesper Johansson, Kulturgeograf Gröna bilister, Claudio Skubla, Förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Tid: Onsdag den 24 april kl 9-12

Plats: Riksdagen Förstakammarsalen med adress Riksplan, Norrbro 1 A.

För att medverka i seminariet krävs anmälan till : marianne.magnusson@riksdagen.se

Irene Fällström
irene.fallstrom@taxiforbundet.se

Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen. Konkurrens på lika villkor och ett ökat miljö- och trafiksäkerhetsarbete i branschen, är exempel på frågor som Förbundet driver. Vi har också tagit en aktiv roll i kollektivtrafikbranschens arbete med syfte att öka andelen kollektivtrafik där taxi har en viktig roll som kollektivtrafikens förlängda arm.