Pyttesteg löser inte förarbristen inom taxi

Svenska Taxiförbundet påtalade hösten 2022 att taxi saknar 7000 förare. Samtidigt finns det ungdomar och nyanlända till Sverige som efter att ha fått ett svenskt körkort med B-behörighet måste vänta i två år för att kunna ansöka om taxiförarlegitimation.

Regeringen föreslår nu en sänkt ålder för taxiförarlegitimation från 21 till 20 år. Sänkningen föreslås då taxibranschens bas för nyrekrytering av förare behöver breddas.  Ändringen innebär att 20-åringar som har haft B-körkort i minst två år får ansöka om taxiförarlegitimation tidigare än idag.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet, kommenterar:

• Det här förslaget är långt ifrån tillräckligt för att branschen ska kunna rekrytera fler förare. Förbundet har begärt en sänkning av åldern från 21 till 18 år för taxiförarlegitimationen samt att tvåårsgränsen tas bort. Dessa regler finns inte för buss- eller lastbilsförare. Det är på tiden att villkoren för yrkesförare blir trafikslagsneutrala - är man betrodd att köra buss med 70 passagerare borde man vara betrodd att köra taxi med fyra passagerare.
  • Kompetensförsörjningen till branschen behöver stimuleras och det måste bli möjligt för ungdomar att tidigare kunna välja yrke och/eller extraknäcka som förare, liksom att nysvenskar snabbare ska kunna ta anställning som taxiförare. Taxi är idag en viktig inkörsport till det svenska samhället.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet

mobil: 070 623 29 00, mail: lennart.kalderen@taxiforbundet.se