Skärpta restriktioner kräver träffsäkra stödpaket

När nu regeringen skärper restriktionerna för att stoppa smittspridningen måste stöden till drabbade taxiföretag utökas och bli betydligt enklare att ta del av.

Det har varit många och olika besked från regeringen beträffande restriktionerna. För ett antal veckor sedan handlade regeringens besked om lättnader på nationell nivå och skärpningar i restriktionerna skulle hanteras på en lokal nivå genom lokala allmänna råd. Förra veckans plötsliga besked från regeringen att förbjuda alkohol på restauranger och barer från klockan 22 gav oss grunder att tro att fler restriktioner var på väg.

Statsminister Stefan Löfven varnade då för att läget kan bli som i våras.  — Vi står inför ett nattsvart läge, sade Stefan Löfven.

Max åtta personer får träffas

I måndags meddelade regeringen ytterligare restriktioner. Reglerna innebär att det blir förbjudet att anordna allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än åtta deltagare.

Förordningen föreslås att träda i kraft den 24 november och gälla tillsvidare och kommer i nära dialog med Folkhälsomyndigheten, att omprövas kontinuerligt.

— Den gamla S-parollen ”gör din plikt, kräv din rätt" är ett budskap som de flesta socialdemokratiska statsministrar har skrivit under på. Nu är det dags för Stefan Löfven att göra sin plikt och återkomma med stöd till alla taxiföretag som gjort sin, säger Claudio Skubla förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Tydliga besked krävs

Trots positiva nyheter är osäkerheten stor när ett vaccin för covid-19 finns på plats. Väl på plats är vägen mot återhämtning och ett mer normalt läge lång för många av taxibranschen små företag. Det räcker inte med att enbart förlänga befintliga stöd till företagen. Stödpaketen måste bli enklare att ta del av.

— Regeringens stödpaket är inte anpassade för småföretagen i tjänstesektorn och definitivt inte för taxiföretagen. Regler ändras, är svåra att förstå och är administrativt betungande för taxibranschens många små företag som saknar resurser, säger Claudio Skubla.

Svenska Taxiförbundet anser det viktigt att statsministern klargör hur verksamheter som begränsas av regeringens beslut också kompenseras ekonomiskt.

— När regeringen och statsminister Stefan Löfven nu aktivt uppmanar invånare att inte resa måste statsministern ge besked till Sveriges taxiföretag om ekonomisk kompensation. Stöden måste utökas och bli enklare att ta del av, säger Claudio Skubla.

Svenska Taxiförbundet är en branschorganisation som företräder Svenska taxiföretag. Vårt uppdrag är att ge medlemsföretagen bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas genom att skapa goda villkor. Vi gör det med påverkan.

Snabbfakta

Citat