Smärtsamt att taxiföretag slås ut när länstrafiken dikterar osäkra fordonsval

SVT Nyheter har rapporterat om att flera minibussar med ombyggda gastankar har exploderat i Kalmar län under det senaste året.

60 sekunder – de exploderande biogasbussarna | SVT Nyheter

Svenska Taxiförbundet är kritiska mot att små trafikföretag, som Krister Bergqvists taxifirma i Vimmerby, får ta en stor ekonomisk smäll när fordonen exploderat och därmed tvingats tas ur drift. Krister Bergqvist, ordförande i Vimmerby taxi, är kritisk till att han och andra trafikföretag såg sig tvungna att köpa in bussarna för att få ett avtal med KLT.

Den upphandlande myndigheten Kalmar länstrafik hade krav på plats för ett visst antal sittande passagerare samt att biogas skulle användas som drivmedel. KLT har styrt upphandlingen mot en enda ombyggd fordonsmodell i just den fordonsklassen.

• Som dominerande inköpare ska man inte gå in och detaljstyra fordonsmodell, säger Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet. Om man ändå gör det måste man ta ansvar för att fordonet är säkert. Det är smärtsamt att se trafikföretag slås ut när länstrafiken lägger hela risken på entreprenören.

Svenska Taxiförbundet menar det mycket väl hade gått att ange exempelvis HVO (biodisel) som alternativ, när fordonsmarknaden är så begränsad som den faktiskt är.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet

mobil: 070 623 29 00, mail: lennart.kalderen@taxiforbundet.se