Svenska Taxiförbundet välkomnar utredning om taxi

- Att se över regelverket för taxibranschen och samtidigt se vad som kan gå under benämningen samåkning är ett stort steg i rätt riktning, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.

Svenska Taxiförbundet välkomnar regeringens beslut att tillsätta en utredning av taxibranschen.

Enligt gällande lagstiftning råder det ingen tvekan om att många av de samåkningstjänster som utförs mot betalning hamnar på fel sida om vad som idag är tillåtet.

- Delningsekonomi är positivt i ett hållbart samhälle och ett viktigt komplement till taxi och övrig kollektivtrafik. Problemet är när vinstdrivande företag, i skenet av att bedriva ideell verksamhet, skapar möjlighet för åkare och förare att få konkurrensfördelar genom att kringgå svensk lagstiftning och undanhålla skatt, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.

Fenomenet med illegal samåkning riskerar att växa explosionsartat. Samtidigt mal lagstiftarnas kvarnar långsamt.

- Regeringens utredning får inte leda till att inrikesminister Anders Ygeman och rikspolischef Dan Eliasson nu lutar sig tillbaka i väntan på dess resultat och eventuell kommande lagstiftning – en process som kommer att ta flera år. Gällande lagstiftning gäller. Nu måste fler trafikpoliser rekryteras, särskilda grupper inom Polisen skapas, utbildas och ges ett tydligt uppdrag att granska, kontrollera och motarbeta svarttaxi dygnet runt, året runt, säger Claudio Skubla.

Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen.