Taxikonferens i Malmö - enighet om taxis utmaningar

Inte mindre än 40 taxiföretag hörsammade inbjudan från Svenska Taxiförbundet när branschen samlades i Malmö den 6 april för samtal om såväl utmaningar som möjligheter. Upphandlingsfrågor för samhällsbetalda resor, elbilar, utvecklingen av laddinfrastruktur, problemet med förarbrist och tillsyn för en konkurrens på lika villkor stod på agendan.

• Taxiföretagen kämpar med många utmaningar i pandemins spår. Från Förbundets sida är det nu angeläget att skapa en närmare dialog med politiker, energibolag och många andra som är berörda av vår bransch, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet. Taxi har en viktig roll att spela för den delade mobiliteten när alltfler vill ha ett alternativ till att äga en egen bil.

Jörgen Nilsson, VD för Taxi Vellinge konstaterade att många aktuella problem kom i fokus. Inte minst uppskattades rapporten över tillsynen av branschen från Transportstyrelsen och Polisen. Ett medskick till nästa gång är att särskilt utforma budskapet för mindre taxiföretag.

• Det finns en stor enighet om vilka de stora utmaningarna är och en vilja att hitta lösningar, säger Sasa Vejzovic, VD för Cabonline i region Syd och region Väst.  Det blev också tydligt att branschen står inför en stor omstöpning på klimat och energiområdet. Stora kliv behövs när det gäller elbilar och en utbyggd infrastruktur för laddstationer

Bawer Coskun, förbundsdirektör Mobil: 070 459 94 64, Mail: bawer.coskun@taxiforbundet.se