Utbildningsinsatser kan lösa förarbristen inom taxi

Taxibranschen har ett stort rekryteringsbehov av förare som en följd av pandemin. Svenska Taxiförbundet hoppas på att samarbete med olika aktörer ska kunna bidra till att fler utbildningstillfällen skapas för taxiförarlegitimation. Arbetsmarknadsutbildningar, folkhögskolekurser och initiativ från KomVux lokalt är insatser man gärna vill se mer av.

I ett möte mellan Förbundets ordförande Lennart Kalderén och Yrkesvuxutredningens ordförande Elof Hansjons, diskuterades hur taxiförarna ska kunna bli fler.

• I yrkesvuxutredningen ska vi ta fram förslag som gör att fler vuxna kan utbilda sig till olika yrken, därför är vi nu ute och träffar företrädare för skilda branscher, sade Elof Hansjons. Han noterade som positivt att taxibranschen gärna medverkar både i marknadsföring av eventuella utbildningar, men också med att bidra till utbildningarnas kvalitet, till exempel i form av praktikplatser.

Från Svenska Taxiförbundets sida vill man dessutom sänka åldern för att få utbilda sig till taxiförare. Idag krävs det att man har fyllt 21 år och att man har haft körkort för personbil i minst två år.

• Åldern för taxiförarlegitimation, TFL, bör sänkas till 18 år, så att lika villkor gäller för alla yrkesförare inom vägtransportsektorn, säger Lennart Kalderén. Vidare vill vi att två-årsgränsen avskaffas som gör att en arbetssökande måste vänta två år efter erlagt B-körkort innan ansökan om taxiförarlegitimation kan göras.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet

mobil: 070 623 29 00, mail: lennart.kalderén@taxiforbundet.se