Pressinbjudan: Missbrukas regelverket för arbetskraftsinvandring?

Den 15 december 2008 kom nya regler för arbetskraftsinvandring som syftade till att underlätta rekrytering av medarbetare från tredjeland. Reformen innebar ett generöst system som är av stor betydelse för Sveriges möjligheter att konkurrera om internationell arbetskraft. Det finns många exempel på att reformen är positiv för företag och för medarbetare från tredje land. Trots detta handlar debatten mest om missbruk och fusk med systemet.

För att bidra till en realistisk bild av problemens omfattning, och därmed i förlängningen vad som kan göras för att komma åt dem, har PA Consulting Group på Svenskt Näringslivs uppdrag genomfört en pilotstudie. Studien avser två av de branscher som har varit i fokus i debatten – bärplockning samt skogs- och lantbruk – och behandlar förhållandena för helåret 2012.

Välkommen till ett lunchseminarium där rapporten ”Utmaningar kring regelverket för arbetskraftsinvandring från tredje land” presenteras och kommenteras.

Medverkande:
Urban Bäckström, VD, Svenskt Näringsliv
Andreas Broryd, PA Consulting Group, som tillsammans med en kollega gjort studien och skrivit rapporten
Tommy Andersson, avtalssekreterare, GS-facket
Jörgen Gustavsson, ombudsman, Kommunal
Katarina Novak, VD, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet
Catarina Lundberg, VD, Norrskensbär
Karin Ekenger, arbetsmarknadsexpert, Svenskt Näringsliv.

Tid: Måndag 16 december kl 11:30 – 12:30. Lunchsmörgås serveras från kl 11:00
Plats:
Styrelserummet, Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: