Åtta av tio arbetsgivarintyg måste kompletteras

Mycket hög arbetslöshet, krångligt regelverk som kräver många kompletteringar i pågående ärenden och ett arbetsgivarintyg som fått både arbetsgivare och a-kassemedlemmar att slita sitt hår i förtvivlan. Dessa faktorer till trots - a-kassorna har mycket få felaktiga utbetalningar och har lyckats korta väntetiden.

– Vi har haft en extrem period av hög arbetslöshet, ett redan krångligt regelverk har ändrats flera gånger och åtta av tio arbetsgivarintyg måste kompletteras innan ärendet kan betraktas som klart, säger SO:s kanslichef Melker Ödebrink.

SO har genomfört en kort lägesanalys med a-kassorna. Kassorna uppger att de kommit i kapp – det har i vissa fall skett till priset av övertid och extrainkallad personal.

Största ”tidstjuven” är arbetsgivarintyget – alla kategorier. Det finns flera versioner ute, uppgifter om frånvaro, sjukdom och arbetad tid måste ofta kompletteras. Flera kassor uppger att det är sällsynt att de får in ett komplett underlag vid första kontakten.

– Arbetsgivarintyget är synonymt med krångligt regelverk. SO har i flera års tid försökt utreda och förenkla intyget och det är omöjligt med dagens regelverk. Så om vi vill få enkla arbetsgivarintyg som i sin tur leder till snabbare ärendehanteringar, ja då är det kring regelverket ändringarna måste göras, säger Melker Ödebrink.

Många stora arbetsgivare har dessutom automatiserade ifyllnadsprogram för arbetsgivarintygen. Men trots det kräver nästan alltid ett ärende handpåläggning. Det är inte bara arbetsgivare som har svårt att fylla i sitt intyg. För a-kassemedlemmen är det svårt att få till rätt uppgifter. Många deklarerar antal timmar de jobbat i stället för sysselsättningsgrad, det blir fel när sjukfrånvaro, föräldraledighet och annan frånvaro ska anges. Andra problem uppstår när sökanden har en uppfattning om sin ”hobbyverksamhet” som a-kassan betraktar som företag eller när människor upptäcker att det förtida pensionsuttaget medför att de får avdrag på a-kassan.

– Det sker alltså mycket misstag, helt enkelt för att det är svårt att förstå hur man ska göra rätt. Vår bestämda uppfattning är att folk verkligen anstränger för att göra rätt för sig, men det är komplicerat, säger Melker Ödebrink.

Dessa och fler frågor kommer att diskuteras idag 3 juni när SO har årsmöte. Det sker i eftermiddag när socialdemokraternas gruppledare Sven-Erik Österberg och Pär Andersson från Svenskt Näringsliv, expert på avtals- och socialförsäkringar möts i en diskussion om a-kassan.

Plats: Westmanska palatset, Holländargatan 17, Stockholm.
Tid: Klockan 13.30–15.

Taggar: