Bara 4 procent har fullgott skydd vid arbetslöshet

Den som förlorar ett heltidsarbete har nästan aldrig ett fullgott skydd i arbetslöshetsförsäkringen. Gruppen av före detta heltidsarbetande med 80 procent av sin tidigare lön i ersättning från a-kassan utgör nu mindre än 4 procent av de öppet arbetslösa. Det visar rapporten ”Lägesbeskrivning av arbetslöshetsförsäkringen våren 2011”, som SO publicerar idag.

Rapporten visar att ingen sektor på arbetsmarknaden har så låga löner att medelinkomsttagaren har ett 80-procentigt skydd vid arbetslöshet. Inte ens på områden med låglöneproblem är medelinkomsttagarens månadslön så låg att den ger 80 procent vid arbetslöshet.

– Dagpenningtaket måste höjas och indexeras. Om de arbetslösas ersättning hade följt med löneutvecklingen skulle ersättningen ha varit 30 procent högre och taket för dagpenningen hade legat på 885 kronor, säger Harald Petersson, ordförande i Arbetslöshetskassornas samorganisation, SO.

– Det är mycket viktigt med en höjning av taket. Den som förlorar jobbet måste kunna koncentrera sig på sökaktiviteter utan att samtidigt behöva vidta dramatiska räddningsaktioner i familjebudgeten, som att skaffa sig ett billigare boende.

I ett par a-kassor är alla med heltidsarbete underförsäkrade. Och den sammanlagda andelen underförsäkrade i de 32 a-kassorna är snart över 90 procent.

Rapporten visar också att a-kassorna har ett högt anseende. Bland de som förra året fått ersättning är det få som skulle föredra annan myndighet som handläggare av arbetslöshetsersättningen. Över 80 procent väljer a-kassan framför Försäkringskassan eller en ny statlig myndighet.

– Medlemmarna har ett mycket stort förtroende för a-kassorna och blir allt nöjdare med servicen. Dessutom har vi ett stort engagemang i försäkringen genom flera tusen medlemmar som har förtroendeuppdrag i a-kassornas styrelser och är involverade i deras årsmöten. Det glöms ibland bort när man diskuterar försäkringens framtid, säger Melker Ödebrink, kanslichef på SO.

Frågor: Harald Petersson, ordförande SO, 08-412 68 37 eller 070-267 12 00 Melker Ödebrink, kanslichef SO, 08-555 138 11 eller 070-651 63 24