Bara en av tio heltidare får 80 procent – fortsatt tendens

Majoriteten av alla arbetslösa är fortsatt underförsäkrade. Därmed är inkomstskyddet vid arbetslöshet idag väldigt svagt - även för normalinkomsttagaren. Endast 12 procent av alla som jobbade heltid när de blev arbetslösa får 80 procent av sin tidigare inkomst. Det visar siffror från en rapport som SO, Arbetslöshetskassornas Samorganisation, presenterar idag.

Två gånger om året rapporterar SO om kompensationsgraden i arbetslöshetsförsäkringen. Rapporterna bygger på statistik ur Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens (IAF:s) statistikdatabas ASTAT. Den aktuella sammanställningen visar hur det såg ut vecka 35 i år. Vid förra mätningen, vecka 6 år 2010 var situationen i stort sett identisk.

-Arbetslöshetsförsäkringen är tänkt att vara en omställningsförsäkring mellan två jobb. Men med dagens låga nivåer, där de flesta inte ens får 80 procent av tidigare inkomst, har försäkringen förvandlats till något som mer liknar ett grundskydd. En främmande fågel i den svenska arbetsmarknadspolitiken, säger SO:s ordförande Harald Petersson i en kommentar.

-Melker Ödebrink, SO:s kanslichef, menar att den förda politiken med allt lägre ersättningsnivåer och ett försämrat regelverk har nått vägs ände. Nu måste arbetslöshetsförsäkringen återupprättas.

SO riktar återigen en uppmaning till regeringen att snarast besluta om att höja och indexera taket. Dels för att arbetslöshetsförsäkringen även fortsättningsvis ska vara en försäkring med hög legitimitet som erbjuder människor trygghet och dels för att inte värdet av försäkringen ska urholkas helt.

Frågor: Harald Petersson, ordförande SO, 08-412 68 37 eller 070-267 12 00

Melker Ödebrink, kanslichef SO, 08-555 138 11 eller 070-651 63 24