Nu kan arbetslösa få ersättning från a-kassan snabbare

Från och med i dag kan arbetslösa som har rätt till ersättning från a-kassan rapportera sin tid på måndag och få sina pengar redan på torsdag. De nya rutinerna är ett samarbete mellan SO, a-kassorna, Arbetsförmedlingen, Swedbank och a-kassornas driftleverantörer.

Nu kan alla arbetslösa som har rätt till ersättning från a-kassan få sina pengar snabbare. Den som rapporterar sin tid på Mina sidor på en måndag får ut sin ersättning redan på torsdag samma vecka. Tidigare fick man vänta till torsdagen veckan efter. De nya utbetalningsrutinerna har införts på a-kassorna i tre omgångar och från och med den här veckan gäller de på alla 28 a-kassor.

SO, a-kassorna, Arbetsförmedlingen, Swedbank och a-kassornas driftleverantörer har infört de nya rutinerna tillsammans för att minska genomströmningstiden på ersättningsärendena.

Medlemmarna gav ett högt betyg på kvalitetsområdet utbetalningar i a-kassornas senaste medlemsundersökning 2014. Men nu ser vi att fler och fler rapporterar sin tid på Mina sidor på måndagar. Därför hoppas vi att de nya utbetalningsrutinerna bidrar till att medlemmarna blir ännu mer nöjda med a-kassornas service, säger Melker Ödebrink, kanslichef på SO.

Frågor besvaras av:

Melker Ödebrink
Kanslichef SO
melker.odebrink@samorg.org

SO är en fristående och politiskt oberoende service- och intresseorganisation för landets 28 arbetslöshetskassor. Verksamheten grundas på en lagreglering och går bland annat ut på att informera och utbilda om arbetslöshetsförsäkringen och i förekommande fall företräda a-kassorna. Läs mer på www.samorg.org.

Citat

Medlemmarna gav ett högt betyg på kvalitetsområdet utbetalningar i a-kassornas senaste medlemsundersökning 2014. Men nu ser vi att fler och fler rapporterar sin tid på Mina sidor på måndagar. Därför hoppas vi att de nya utbetalningsrutinerna bidrar till att medlemmarna blir ännu mer nöjda med a-kassornas service.
Melker Ödebrink, kanslichef SO