• Sveriges a-kassor/

Rättelse: fel publiceringsdag angiven. Rätt dag fredag 10 september, LO-Tidningen. Falsk matematik i Folkpartiets a-kasseannons

Folkpartiet säger, i en stort uppslagen annons, sig vilja öka tryggheten på arbetsmarknaden. Lösningen uppges vara allmän a-kassa - som ekonomiskt skydd mot arbetslöshet. – Det är falsk matematik. Hälften av alla arbetslösa får i dag ingen ersättning eftersom reglerna kring arbetslöshetsförsäkringen har blivit så svåra att uppfylla, detta oberoende av medlemskap, säger Melker Ödebrink, kanslichef vid SO, arbetslöshetskassornas samorganisation.

– Det är det enskilt viktigaste budskapet från a-kassorna – om inte regelverket för att få ut ersättning ändras hjälper det inte hur obligatorisk man gör arbetslöshetsförsäkringen, säger Melker Ödebrink och fortsätter:

– Medlemmarna behöver a-kassor som det är enkelt och billigt att vara med i och som styrs av regler som garanterar alla som är med får ersättning den dagen de eventuellt blir arbetslösa. Svårare än så är det inte.

Frågor: Melker Ödebrink 08-555 130 08, 070-651 6324