Stabilitet vanligaste motivet för att hyra in arbetskraft

En vanlig uppfattning är att det är behovet av flexibilitet som motiverar arbetsgivare att anlita hyrarbetskraft. I själva verket är behovet av stabilitet på arbetsplatsen viktigare än flexibilitet. Det visar studier som presenteras när SO, arbetslöshetskassornas samorganisation, har ett seminarium om arbetsmarknadsfrågor tillsammans med sitt forskningsråd 15 april i Stockholm.

- Våra resultat visar att diskussionen om arbetsgivarnas behov av flexibilitet varit en aning överdriven och mer handlar om ideologi än faktiskt beteende, säger Tommy Isidorsson.

Isidorssons och Håkanssons forskning belyser även den i stundande avtalsrörelse så heta frågan om bemanningsföretag. Den visar att inhyrdas möjligheter till facklig representation är svår.

SO:s egen utredare Anders Wickander redogör för SO:s syn på hur arbetslöshetsförsäkringen ska tillämpas för anställda i bemanningsföretag. SO har funnit att det idag inte finns stöd för att betala ut a-kassa till dem som arbetar uthyrda på deltid – men menar samtidigt att detta är en negativ särbehandling som bör förändras. SO har vidare satt ner foten och sagt att anställning som upphör efter två eller fler hyruppdrag inte bör diskvalificera någon från att få a-kassa.

Förutom frågan om hyrarbetskraft och bemanningsföretag presenterar professor Bengt Furåker och universitetslektor Tomas Berglund vid Göteborgs universitet ett nordiskt forskningsprojekt om rörligheten på arbetsmarknaden i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Rörligheten diskuteras utifrån den danska flexicuritymodellen.

Professor Birgitta Nyström, Lunds universitet, kommer att informera om sitt utredningsuppdrag om genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv om arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag.

Läs mer: www.samorg.org

Seminariet hålls 15 april 2010 klockan 13.00–16.30.
Plats: Plenisalen, Förbundshuset, Olof Palmes gata 11 a, Stockholm

Anmälan om deltagande i seminariet till: eva.johansson@samorg.org

Taggar: