Sveriges a-kassor delar ut pris till forskning om ökade skillnader i skydd vid arbetslöshet

Forskningsrådet på Sveriges a-kassor delar ut 75 000 kronor till Jayeon Lindellee, som skrivit en avhandling om hur skillnader i skydd vid arbetslöshet har ökat. Priset delas ut i samband med seminariet ”Hur står det till med den fackliga organisationsgraden?” i Stockholm den 5 februari.

Jayeon Lindellee vid Lunds universitet har skrivit en avhandling om hur den svenska arbetslöshetsförsäkringen har utvecklats till ett multipelarsystem, där kollektiva omställningsavtal och fackliga inkomstförsäkringar fått ökad betydelse i takt med att den statligt subventionerade a-kassan urholkats. Avhandlingen visar hur väletablerade grupper på arbetsmarknaden har fått ett likvärdigt eller bättre skydd, medan skyddsnätet har försvagats för grupper med osäkra anställningar.

– Som första forskare tar Jayeon ett helhetsgrepp på denna utveckling. Med en gedigen och välskriven analys av både den institutionella förändringen och dess konsekvenser bidrar hon med angelägen kunskap i en brännande aktuell fråga, säger Katarina Bengtson Ekström, ordförande i Sveriges a-kassors forskningsråd.

Seminarium: Hur står det till med den fackliga organisationsgraden?

Sveriges a-kassors forskningsråd delar ut priset på 75 000 kronor i samband med seminariet ”Hur står det till med den fackliga organisationsgraden?” onsdag den 5 februari klockan 13 i Stockholm. Professor och tidigare pristagare Anders Kjellberg berättar hur utvecklingen av den fackliga organisationsgraden ser ut och arbetsmarknadens parter diskuterar vad det innebär på sikt. Seminariet är öppet för alla – välkommen att anmäla dig här.

Om priset

Sveriges a-kassor delar ut priset ungefär vartannat år för att stimulera forskning som är relevant för a-kassornas verksamhet. Det senaste priset delades ut 2017 till Carlo Michael Knotz vid Lunds universitet och Patrik Vulkan vid Göteborgs universitet. Pristagarna utses av Sveriges a-kassors forskningsråd.

Tomas Eriksson
Kanslichef Sveriges a-kassor
tomas.eriksson@sverigesakassor.se

Sveriges a-kassor är service- och intresseorganisation för 25 a-kassor med totalt 3,6 miljoner medlemmar. Vi arbetar för att ännu fler ska få tillgång till tryggheten som a-kassan innebär. Vårt uppdrag är att stötta a-kassorna med opinionsbildning, utbildning och IT-utveckling. Läs mer på www.sverigesakassor.se.