Cross Media Measurement-initiativet lanserar branschstandard för medieköp

Som ett resultat av branschinitiativet Cross Media Measurement lanseras idag en svensk branschstandard för att kunna jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden är ”The Advertising Value Chain”, som ger total överblick över var, när och hur annonser exponeras. Den gör det också möjligt att jämföra medieinvesteringar mellan olika medieslag.
–  Standarden är den karta och kompass som annonsköparna har saknat, och vi är övertygade om att den kommer att bidra till en bättre och mer transparent annonsmarknad, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.

Branschinitiativet ”Cross Media Measurement”, som drivs globalt av World Federation of Advertisers, WFA, och nationellt genom Sveriges Annonsörer, samlar några av branschens största annonsköpare, mediehus, mediebyråer och plattformar, däribland Telia, ICA, Synsam, Google, JCDecaux och TV4.

Syftet är att komma till rätta med en av annonsmarknadens största utmaningar – bristen på gemensamma standarder och definitioner för medieköp tvärs över olika mediekanaler – vilket har gjort det svårt att planera, kombinera, jämföra och utvärdera annonskampanjer.

– I takt med att vi har fått fler mediekanaler har vi fått lika många metoder för mätning och rapportering. Det har lett till en begreppsförvirring, där definitioner och måttenheter i olika kanaler betyder olika saker för olika personer. Därför har det varit otroligt viktigt att få till en samsyn och gemensamma riktlinjer, säger Peter Mackhé, ansvarig för Cross Media Measurement-initiativet hos Sveriges Annonsörer.

Den nya branschstandarden utgörs primärt av ”The Advertising Value Chain” som ger en överblick över hela värdekedjan i ett medieköp och förklarar alla begrepp, definitioner och mätmetoder som finns tillgängliga per medieslag. Den tydliggör vilken kategori av annonsleveranser som annonsörer får för sina pengar, gör det möjligt att jämföra medieinvesteringar mellan olika medieslag och tydliggör skillnader mellan olika plattformar.

Ett komplement till värdekedjan är ”Advertising Fact Sheet” med fördjupande information om mät- och rapporteringsmetoder nedbrutet på respektive medieslag. Informationen visar även om det finns någon form av tredjepartsverifiering hos olika medier.

Utifrån värdekedjan har projektgruppen även låtit göra en granskning av åtta stora annonsörers kampanjer som presenteras i rapporten ”Audit – Briefed, bought and reported”

, säger Peter Mackhé.

Den 12 januari 2022 arrangerar Sveriges Annonsörer ett öppet webbinarium om den nya standarden, där hela branschen har möjlighet att delta och ställa frågor.
Anmäl dig till webinaret här.

Läs mer om och se Branschstandard och Audit här.

Kommentarer från deltagare i Cross Media Measurement-initiativet:

”Korrekt jämförbarhet mellan mediekanaler är en förutsättning för att kunna fatta rätt investeringsbeslut och något som vi har högt på vår agenda. På en snabbrörlig mediemarknad är det viktigt med standarder för att marknaden ska kunna fungera effektivt och transparent, det gynnar både köpare och säljare i längden”, säger Christoffer Rönnblad, CMO för McDonald’s i Norden.

”Som ett av Sveriges största företag har vi ett ständigt fokus på att få maximal effekt i våra medieinvesteringar. Men att jämföra våra annonsleveranser i olika mediekanaler har varit svårt eftersom det saknats gemensamma riktlinjer. Det är ett av huvudskälen till att vi på Telia har engagerat oss i Cross Media Measurement-initiativet. Nu får vi en tydlig bild över var våra annonser befinner sig i värdekedjan och vi hoppas att fler ansluter sig till detta viktiga arbete för att skapa tydliga definitioner för våra annonsinvesteringar”, säger Per Carleö, Senior Vice President, Head of Brand, Telia.

”Initiativet är ett stort steg för vår bransch. Gemensamma standarder och definitioner för medieköp är något vi har saknat länge, särskilt inom det digitala där det lätt blir obegripligt och icke transparent. Tydlighet och transparens kommer att gagna alla parter, allt från annonsörer och byråer till publicister. Förhoppningsvis leder det till bättre möjligheter att jämföra olika medier och förstå hur de kan komplettera varandra för att skapa större effekt för våra varumärken”, säger Andreas Wallin, Nordic Media Manager, Lantmännen.

”Det här branschinitiativet är viktigt och något som TV4 har haft förmånen att få vara med och utveckla. Att driva fram en mer transparent annonsmarknad är nödvändigt för att kunna skapa hållbarhet i vår bransch. Vi är mycket tacksamma och imponerade över att Sveriges Annonsörer tagit rollen att hålla ordning i klassrummet”, säger Malin Häger, Försäljningsdirektör reklam Norden, TV4 Media.

Den gamla uppdelningen av mediemarknaden i olika stuprör som inte har kontakt med varandra är sedan länge passé. En navigeringsbar mediemarknad behöver vara transparent och på ett enkelt sätt jämförbar mellan olika mediekanaler. Cross Media Measurement är ett unikt svenskt initiativ för att öka transparensen i medieköp. Jag är övertygad om att det kommer att vara till stor hjälp för annonsörerna att kunna fatta rätt och vältajmade beslut i sina medieinvesteringar framöver”, säger Magnus Heljeberg VD, JCDecaux Sverige.

”Att hitta transparenta och integritetssäkra sätt att mäta och utvärdera reklaminvesteringar är avgörande för den digitala annonseringens framtid. Vi engagerar oss i det globala arbetet för förbättrad mätning som drivs av WFA och arbetar även med MMS för att se om vi kan inkludera Youtube i den svenska videovalutan. Sveriges Annonsörers initiativ, som också ligger i linje med WFAs ramverk, är en positiv del i utvecklingen mot bättre mätverktyg som vi är glada att kunna bidra till", säger Lisa Blom, Industry Relations Lead, Google.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Mackhé
Sveriges Annonsörer
peter.mackhe@sverigesannonsorer.se
+46(0)70 536 90 04

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som verkar för sund och ansvarsfull marknadsföring samt för att annonsörer ska få bättre effekt av sina investeringar.  Organisationen driver flera branschfrågor med målet att ge marknadsförare bättre förutsättningar att skapa, mäta och redovisa effekt.

Sveriges Annonsörer stöttar även medlemmar med utbildningar, seminarier och praktiska arbetsverktyg samt rådgivning inom juridik och byrårelationer. Organisationen företräder drygt 5 000 marknadsförare från 450 medlemsföretag i 26 olika branscher i Sverige (2020), och har även ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers).

Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Granskningen visar tydligt att det råder stor förvirring kring hur annonser köps, levereras och rapporteras.  Ett exempel är att benämningen ”har setts” ofta används trots att annonsen bara har levererats till en enhet och ingen vet om den faktiskt har setts av en person
Christoffer Rönnblad, CMO för McDonald’s i Norden
Per Carleö, Senior Vice President, Head of Brand, Telia