Årets finalister i SM Unga Bagare 2023

Nu är det dags att kora Sveriges bästa unga bagare. Under en intensiv tävlingsdag kommer åtta finalister från hela landet att tävla om den prestigefyllda SM-titeln, samt en eftertraktad plats i Svenska Juniorbagarlandslaget, när SM Unga Bagare 2023 avgörs den 15 mars i Göteborg och kan följas på plats eller digitalt via direktsändning.

Under fem hårda timmar skapar de tävlande bakverk i fem olika kategorier: matbröd, kuvertbröd, bullar, kavlade degar samt skådebröd (en skulptur skapad av olika bröd och degar). Juryn utser vinnaren baserat på smak, utseende och metod under bakningen. För att nå högst upp på prispallen krävs stor hantverksskicklighet och teknik, men också kreativitet och nytänkande. Något som blir extra tydligt när skådebrödet skapas, med slutresultat som alltid visar både spektakulära och konstnärliga bakverk. Under förra årets tävling bakades bland annat ett Astrid Lindgren-inspirerat skådebröd som innehöll både kappsäck med guldpengar och sjörövarskepp.

– För trettiofjärde året i rad samlas nu ett riktigt kreativt och hantverksskickligt gäng i Göteborg.  I SM Unga Bagare tävlar våra allra bästa unga talanger och det är alltid lika roligt att se dessa unga, duktiga och förväntansfulla bagare, branschens framtida stjärnor, göra upp om guldmedaljen och titeln.  Det ska bli otroligt kul och spännande att se vilka bakverk som kommer att presenteras för oss i år, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

Tävlingen har genom åren betytt mycket för de som kvalificerat sig till finalen och är ett utmärkt tillfälle att visa upp sin bagarstil och hantverksskicklighet. Utöver titeln som svensk juniormästare så står flertalet platser till Svenska Juniorbagarlandslaget på spel. Plats ett till fyra bildar tillsammans det landslag som representerar Sverige i VM Unga Bagare. De senaste åren har svenska juniorbagare kammat hem flertalet guldmedaljer i internationella sammanhang.

SM Unga Bagare arrangeras av branschorganisationen Sverige bagare & konditorer för att uppmärksamma yrket bland yngre, inspirera unga bagare till utveckling och för att visa upp det kreativa hantverket bakom bröd. De tävlande får vara upp till 24 år och finalen avgörs på Ester Mosessons gymnasium i Göteborg.

De åtta finalisterna i SM Unga Bagare 2023 är:

Wilhelmina Krossén, 21 år, är född i Stockholm men bor nu i Kristianstad där hon studerar vid yrkeshögskolan.

Alva Odelbrink, 22 år, är född i Solna, Stockholm men bor nu i Kristianstad där hon studerar vid yrkeshögskolan

Tilda Lövenklev, 19 år, är född i Jönköping, uppvuxen på Öland men bor sedan årsskiftet i Oskarshamn och jobbar på Restaurang Furan.

Matilda Jacob, 22 år, är född och bor i Stockholm. Matilda jobbar på Bageri Socker Sucker.

Linnéa Cederberg, 20 år, är född i Mölndal, studerar på Yrgo Bageri/konditori i Göteborg och jobbar extra på Gunneboslott kaffehus och krog.

Alma Lübeck, 23 år, är född i Yngsjö men bor i Malmö och jobbar på Mat & Chokladstudion.

Julia Holmqvist, 22 år, är född i Billdal men bor i Askim/Göteborg och jobbar på Margaretas Bröd & Bakverk.

Sofie Le, 23 år, är född i Greve/Danmark men bor i Göteborg, studerar på Yrgo Bageri/konditori i Göteborg och jobbar extra på Cum Pane och i bageriet på Ica Maxi.

smungabagare.se finns mer information om tävlingen samt länk till direktsändningen.

Om tävlingen
Tävlingen SM Unga Bagare är det svenska mästerskapet för bagare upp till 24 år. De åtta finalisterna är handplockade av en erfaren jury. SM Unga Bagare arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer i samarbete med Ester Mosessons gymnasium och sponsorerna KåKå och Nord Mills.

Under SM Unga Bagare ska finalisterna baka:
12 stycken matbröd med tre olika uppslag (utseenden)
45 stycken kuvertbröd med tre olika uppslag
45 stycken bullar, tre olika varianter
Kavlade degar (till exempel wienerbröd, brioche eller croissantdeg) tre olika varianter och 15 stycken av varje sort.
Skådebröd - Skådebrödet skall tillverkas av ätbar deg. Basen ska vara maximalt 40x60 cm och höjden minst 40 cm. Fritt val på tema och utformning.

För ytterligare information, pressmaterial eller kontakt med deltagarna, kontakta:
Malou Rönnmark, presskontakt
0733 665 779, malou@futurniture.com

För ytterligare information om Sveriges bagare & konditorer och SM Unga Bagare, kontakta:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
070 364 67 94, martin@bageri.se

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se