De kan bli Årets Företagare i bageribranschen 2023

Utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen är återigen här för att premiera den som med framstående skicklighet har skapat tillväxt, lönsamhet och värde för sitt bageri och som genom sitt sätt att bedriva sin verksamhet kan inspirera kollegor i branschen. Nu är tre finalister utsedda.

Bageribranschen har under de senaste åren ställts inför många utmaningar, från pandemin till skenande råvaru- och energipriser. Trots dessa svårigheter har en del företagare lyckats utmärka sig utöver det vanliga och de inspirerar andra inom branschen.

Branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer delar ut utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen för att hylla den ledare som skickligt lyckats skapa stabilitet, lönsamhet, tillväxt och värde för sitt bageri eller konditori, eller den som gjort något som sticker ut och kan inspirera kollegor i branschen. Priset delas ut under en ceremoni i Stockholm den 21 november.

Finalisterna för 2023 är:

Stefan Berg, Lillebrors bageri, Stockholm

Stefan Berg som driver Lillebrors bageri i Stockholm lägger stor vikt på mänskliga relationer. Med sitt fokus på traditionella metoder kombinerat med moderna influenser har Stefan skapat ett bageri som står starkt, även i svåra tider. Hans fokus på att skapa en värmande plats för kunder och anställda är hjärtlig. Han betonar vikten av att skapa en rolig och levande arbetsplats, vilket är avgörande för att upprätthålla en positiv företagskultur. Hans önskan att lämna ett bestående intryck inom branschen är också lovvärt.

Markus Larsson och Magnus Olsson, Gyllen Linds Bageri, Linköping

Markus Larsson och Magnus Olsson som driver Gyllen Linds Bageri med bas i Linköping lägger vikt vid tradition och kvalitet. Som ledare strävar Markus och Magnus efter att vara coachande och delegerande med öppen rapportering av resultatet till personalen. De båda har skapat en organisation som gör att de själva kan fokusera mer på utveckling än den löpande driften och det märks på den expansion företaget gjort med flera nya enheter de senaste åren. Fossilfria transporter och ett aktivt arbete med hållbarhet har blivit en naturlig del av verksamheten.

Fabian Flink, Fabian Flinks Brödbod, Enköping

Fabian Flink är visionären som driver Fabian Flinks Brödbod i Enköping med ett ledarskap som anpassas utifrån situation och omständigheter. Som företagsledare anser Fabian att det är viktigt att varje medarbetare ska förstå sin roll i helheten och kunna nå sin fulla potential med arbetsglädje och engagemang. Det lokala kvalitetsbageriet har visat på en uthållighet och tillväxt genom pandemi och den senaste tidens inflation.

- Finalisterna i Årets Företagare i bageribranschen 2023 har visat enastående styrka och innovation trots de utmaningar branschen har ställts inför, mycket tack vare företagarnas engagerande och affärsmässiga ledarskap. Deras framgångshistorier kommer säkerligen att inspirera många andra företagare inom bageribranschen runt om i landet, säger Martin Lundell, vd i branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Pressbilder och mer information om finalisterna finns tillgängliga på https://aretsforetagare.bageri.se/press/pressbilder/.

För ytterligare information om Årets Företagare i bageribranschen, kontakta:

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer.

Mobil: 0703-64 67 94, e-mail: martin@bageri.se

Tidigare vinnare av Årets Företagare i Bageribranschen:

2022 Robin Delselius, Robin Delselius Bageri, Stockholm

2020 och 2021 delades inte något pris ut pga pandemin

2019 Roy Fares och Mattias Ljungberg, MR Cake, Stockholm och Göteborg
2018 Markus och Linda Ekelund, Thimons Konditori, Nässjö och Aneby
2017 Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström, Urshultsbagarn, Urshult
2016 Christian Jörgensen, Dahls Bageri, Göteborg

Kontaktuppgifter till årets finalister:

• Fabian Flink, Fabian Flinks brödbod, 070-7866591
  • Stefan Berg, Lillebrors bageri, 076-1870253
  • Markus Larsson och Magnus Olsson, Gyllen Linds, 073-687 79 99 (Markus), 0768-004300 (Magnus)

Filmer där finalisterna presenterar sig

Fabian Flink, https://vimeo.com/884724045

Stefan Berg https://vimeo.com/884724342

Markus Larsson och Magnus Olsson https://vimeo.com/884724204

Mer information

För ytterligare information om Årets Företagare i bageribranschen, kontakta: Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer. Mobil: 0703-64 67 94, e-mail: martin@bageri.se

Om Årets Företagare i bageribranschen

Årets Företagare i bageribranschen är en utmärkelse som delas ut till den eller de företagare som lyckats ovanligt bra med att driva sitt bageri eller konditori och som kan tjäna som inspiration för andra i branschen. Utmärkelsen har delats ut sedan 2016. Bakom utmärkelsen står branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Huvudsponsor är bagerileverantören Credin.

Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt som organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se