I november avgörs Mack-SM 2018 – här är finalisterna

Report this content

Den 9 november kommer åtta finalister från hela landet till Sthlm Food & Wine för att tävla om vem som gör den smakrikaste och mest innovativa mackan i Mack-SM 2018. Årets bidrag visar en tydlig hållbarhetstrend med lokala råvaror, och förhoppningen är att finalen bjuder på mackupplevelser i världsklass.

Vad sägs om ett bröd bakat på stenmalt mjöl och mörkrostat rågmjöl, toppat med äppelsallad, svartkål, rostlock och nyfriterad schalottenlök? Under Mack-SM får vi på plats vara med när nya trender skapas utifrån spännande kombinationer av smak, utseende, nyttighet och innovation. I tävlingen utvärderar juryn både mackans gastronomiska potential och finalisternas strategier för att tillverka mackan på ett effektivt och ekonomiskt sätt. Under finalen är utmaningen för de tävlande att skapa 20 mackor på endast 45 minuter. Allt förutom brödet och eventuellt tillagat kött, fågel eller fisk, ska skapas från grunden, vilket gör tävlingen till ett gastkramande race mot klockan. Det krävs med andra ord mycket för att kunna titulera sig Svensk Mästare i Mack-SM 2018. Kreativitet, ett högt tempo och smaksäkerhet är bara några av de kvaliteter som behövs för att slutligen övertyga juryn.

– Mack-SM är tävlingen där vi vill se innovativa mackor. Ingredienserna i kombination med brödet ska kittla smaklökarna och bland årets bidrag ser vi tydliga hållbarhetstrender med lokal förankring. Mackorna i finalen av Mack-SM uppmuntrar hela branschen och alla mack- och brödfantaster ute i landet att prova nya kombinationer och smaker. Vi ser en trend i att det klimatsmarta brödet nu även kombineras med klimatsmarta tillbehör, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arrangerar Mack-SM.

Mackan är allround-måltiden som både kan spela huvudrollen under helgbrunchen och även agera räddaren i nöden när man är riktigt hungrig efter en lång dag på jobbet. Undersökningar från Brödinstitutet pekar på att den pågående snabbmatstrenden har gjort mackan till ett hett alternativ för dem som önskar snabba, goda och bekväma måltidslösningar. Finalisternas bidrag i Mack-SM 2018 spås ha stort inflytande över kommande bröd- och macktrender inom café och bageriverksamhet under nästa år.

Finalisterna i Mack SM 2018 är:

"Gimmechurri!"– Erica Andersson, från Ystad, driver Möllers Bageri & Konditori. Utbildade sig till kock på Stockholms hotell & restaurangskola, arbetade sedan som kock från 2001 till 2010 och övergick sedan till att bli kallskänka. År 2017 tävlade Erica i Mack-SM och hamnade på delad fjärdeplats.

”Amore” – Jeanette Ekerås, från Vårgårda, driver och arbetar på det nyöppnade gårdsbageriet Mormor Bättys Kringlor. Jeanette utbildade sig till bagare på Burgårdens gymnasium och har arbetat som bagare sedan 16 års ålder.

”Renklämma 2.0 med twist” – Emma Laiti, från Luleå, driver och är kreativ ledare på Hemmagastronomi Matsal, Deli och Bageri sedan 2013. Hon har arbetat inom restaurangbranschen hela sitt vuxna liv. Emma studerade restaurangutbildningen vid Virginska gymnasiet och har även studerat hälsovägledning vid Luleå tekniska universitetet. År 2018 tävlade Emma i Sveriges Mästerkock och tog hem en tredjeplats.

Macka Beta Best” – Viktor Lind, från Malmö, är delägare och kock på Scandwich. Viktor studerade maritim gastronomi vid Sotenäs Kompentenscentrum i Kungshamn och tog examen 2010. Han har arbetat som kock sedan dess.

”Orange is the new good!” – Ronja Sander, från Jönköping, arbetar som kallskänka på Malmborgs Konditori. Ronja studerade restaurangprogrammet vid Bäckadalsgymnasiet och tog examen 2011. Hon har arbetat som kallskänka sedan dess.

”Gutt Tugg!” – Lilian Sagerfors, från Kalmar, driver och arbetar på Ekenäs Hantverksbageri. Lilian utbildade sig till kock på Jenny Nyströmsskolan, där hon tog examen 2010. År 2016 började hon arbeta som bagare tack vare sitt brinnande intresse för bröd – och ett år därefter öppnade hon sitt eget bageri.

"SmakExplosion" – Tomas Persson, från Norrtälje, äger och arbetar som bagare och konditor på RoslagsBageriet i Norrtälje. Tomas studerade till bagare och konditor på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping, där han tog examen 1990. Han arbetade sedan som bagare och konditor fram till 1993 och efter det som matfotograf och storkökskonsult i flera år. År 2009 hittade Tomas tillbaka till yrket och har sedan dess tävlat i både Mack-SM och Dessertmästarna 2017.

”Mack-Gyver” – Mikaela Fischerström, från Sollentuna, arbetar som butiksbiträde på Haga Tårtcompani & Bageri. Mikaela är nyexaminerad kock från Lernia och har ett brinnande intresse för mat och vin.

Juryn som bedömer mackorna består av:
Juryordförande Gabriel Di Grado, Årets Bagare 2015 som äger och driver Spånga Konditori och Bullar & Bröd i Stockholm
Sandra Lindbom, vinnare av Mack-SM 2017, Kopparlundens bageri
Jesper Långström, utbildningsansvarig på Sveriges bagare & konditorer
Liselott Svensson, vinnare av Mack-SM 2014 som arbetar på Bageri Rosetten i Jönköping
Gustav Fagerman, Årets Bagare 2018, som driver Artisan Bread i Karlstad
Yohan von Engelhardt Volle, kock och produktutvecklare från bagerileverantören KåKå

Högupplösta bilder på finalisternas mackor, recept och mer information:
www.mack-sm.se

För mer information om Mack-SM:
Martin Lundell, vd hos arrangören Sveriges bagare & konditorer
martin@bageri.se, 0703-64 67 94

För mer information och intervjuer med finalisterna, vänligen kontakta:
Nena Javadian, presskontakt Kelly and Pling
nena.j@kellyandpling.com, 0735-71 14 14

Om Mack-SM och Sveriges bagare & konditorer
Tävlingen Mack-SM syftar till att kora Sveriges godaste, nyttigaste och trendigaste lunchmacka. Mack-SM arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och sponsor är KåKå. Sveriges bagare & konditorer är branschorganisationen för bageri- och konditoribranschen i Sverige och har ca 450 medlemmar.

Taggar: