Nu är det avgjort! Här är finalisterna i SM Unga Bagare 2018

För att uppmärksamma och hylla branschens unga bagare anordnar branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer sedan 1990 årligen tävlingen SM Unga Bagare. Nu är finalisterna för 2018 utsedda och konkurrensen är vassare än någonsin. Elva skickliga bagare gör upp om titeln Svensk Mästare för Unga Bagare den 14 mars i Göteborg.

Den 14 mars kl. 15:00 utses den vassaste och skickligaste bagaren bland Sveriges unga bagare i köpcentret Nordstan i Göteborg. I år har elva skickliga och kreativa unga bagare tagit sig vidare till finalen. Under fem intensiva timmar ska de visa prov på hantverksskicklighet genom att skapa smakfulla bakverk i fem olika kategorier: matbröd, frukostbröd, vetebröd, wienerbröd och en skulptur av bröd eller en tårta. För att kamma hem vinsten krävs dessutom både innovation och ett öga för vacker estetik.

De elva finalisterna tävlar om titeln Svensk Mästare för Unga Bagare, men tävlingen kommer vara en milstolpe i karriären för fler än vinnaren. De bagare som placerar sig på första till fjärde plats blir nämligen uttagna till det internationellt framgångsrika Juniorbagarlandslaget som senare i år ska tävla i VM för Unga Bagare. Första- och andrapristagaren belönas dessutom med en fyra dagar lång inspirationsresa i Europa tillsammans med välrenommerade personer i branschen.

SM Unga Bagare är verkligen en tävling för framtiden! Bland de bagare som deltagit tidigare år har vi sett många utvecklats till stjärnor inom yrket och många har också vunnit tävlingar såväl hemma som internationellt. Vi anordnar SM Unga Bagare för att ge unga svenska bagare den uppmärksamhet och plats de förtjänar eftersom de är en viktig resurs för bageribranschen i Sverige, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer arrangör av tävlingen SM Unga Bagare.

Juryordförande för tävlingen är konditormästare Peter Halldén. SM Unga Bagare arrangeras under SM-veckan i Göteborg parallellt med Skolmästerskapen och Årets Bagare. Sponsorer är KåKå, Nord Mills och Sveba Dahlén.

Finalisterna i SM Unga Bagare 2018
Martina Andersson, 21 år, från Värmdö. Arbetar på Brioche.

Montadar Kanbar, 21 år, från Spånga. Studerar på Yrkeshögskolan i Kristianstad.

My Lindqvist, 20 år, från Borlänge. Studerar på Yrkeshögskolan i Kristianstad.

Lisa Linghäll, 21 år, från Kristianstad. Arbetar på Ninas Konditori.

Jennie Svensson, 19 år, från Fjälkinge. Studerar på Yrkeshögskolan i Kristianstad.

Patricia Eren, 19 år, från Södertälje. Studerar på Yrkeshögskolan i Kristianstad.

Maja Westlund, 22 år, från Djurås. Arbetar på Bullar & Bröd Stenugnsbageri.

Gabriel Olsson, 19 år, från Kristianstad. Studerar på Yrkeshögskolan i Kristianstad.

Lovisa Wiksten, 22 år, från Borås. Arbetar på Bakery & Spice.

Amanda Andersson, 22 år, från Nacka. Arbetar på Vår Gård.

Emelie Morelius, 19 år, från Avesta. Studerar på Yrkeshögskolan i Kristianstad.

Juryn består i år av:
Peter Halldén, juryordförande och konditormästare med erfarenhet som både tävlande och domare i EM och VM Unga Bagare som till vardags driver Peters konditori i Falkenberg.

Moa Brink, tränare av juniorbagarlandslaget, bästa kvinnliga bagare i världen 2012, vunnit Nordiska Mästerskapen i bageri och till vardags bagare på Lundbergs konditori i Gröndal.

Johan Larsson, från ugnstillverkaren Sveba Dahlén

Johan Landerhjelm, bagarmästare från bagerileverantören KåKå.

Conny Modig, bagare med utvecklingsansvar på NordMills.

Om SM Unga Bagare
SM Unga Bagare arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och är en bageritävling för bagare upp till 23 år. För att få delta måste man arbeta eller utbilda sig inom bageri- och konditoribranschen och ska inte ha fyllt 23 år. Tävlingen genomförs i år för 28:e gången och syftar till att kora Sveriges bästa unga bagare.

De bagare som placerar sig på första till fjärde plats blir antagna till Juniorbagarlandslaget som senare i år tävlar i EM för Unga Bagare. Första- och andrapristagarna belönas dessutom med en fyra dagars inspirationsresa till i Europa tillsammans med välrenommerade personer i branschen. Medarrangörer är Nord Mills, KåKå, Sveba-Dahlen och Ester Mosessons gymnasium i Göteborg.

Pressinbjudan:
Välkommen till finalen i SM Unga Bagare den 14:e mars i Göteborg.

Journalister är varmt välkomna till Ester Mosessons gymnasium och prisutdelningen i Nordstan.

OSA till nena.j@kellyandpling.com senast den 11 mars.

Program för SM Unga Bagare den 14:e mars:
• Kl. 06:00 – 11:00 – Tävling på Ester Mosessons gymnasium

• Kl. 12:00 – 15:00 – Bakverken visas upp för allmänheten i Nordstan

• Kl. 13:00 – Juryn provsmakar på scenen i Nordstan

• Kl. 15:00 – Prisutdelning i köpcentret Nordstan

För högupplösta pressbilder och mer information:
www.smungabagare.se

För ytterligare information om SM Unga Bagare, kontakta:
Martin Lundell, vd hos arrangören Sveriges bagare & konditorer
mobil: 0703-646 794, e-mail: martin@bageri.se

För intervju med och ytterligare information om finalisterna eller bilder, kontakta:
Nena Javadian, presskontakt Kelly and Pling