Svenska Konditorlandslaget tvåa i Norden via snurrande chokladskulptur

Det Svenska Konditorlandslaget tävlade i Nordic Pastry Cup – nordiska mästerskapen i konditori – på måndagen den 19 mars. Och där placerade sig laget på andra plats, bland annat tack vare en snurrande chokladskulptur i form av en konståkerska. Tävlingen hölls i Herning, Danmark.

Danmark vann och Norge slutade trea av de totalt tre tävlande länderna.

-Laget har gjort en jättebedrift, en otrolig prestation med tanke på att det var helt nykomponerat och aldrig tävlat i sådana här sammanhang tidigare, säger Gustaf Mabrouk, lagledare för Svenska Konditorlandslaget. Allt har funkat under hela tävlingen och vi har följt temat på ett väldigt bra sätt. Vi har tränat hårt och hela tiden trott på det vi gjort, sådant ger resultat. Att lyckas så bra när det gäller, och hålla nerverna i styr är helt fantastiskt.

Under tävlingen tillverkar konditorerna tårta, glasstårta, tallriksdessert och en chokladskulptur som ska vara minst 1 meter hög. Tiden de har på sig är 9 timmar plus 1 timme dagen före till förberedelser.

Temat för årets Nordic Pastry Cup var ”sport”. Med ett nyligen avslutat vinter-OS i Sydkorea, valde Konditorlandslaget att låta temat anknyta till vintersport, närmare bestämt konståkning.

Det svenska laget gestaltade temat med en chokladskulptur som föreställde en konståkerska som gör en piruett – jodå den snurrade på riktigt! Tårtan var dekorerad med en sockerskulptur som även den föreställde en konståkerska i en avslutande position. Glassen pryddes med en skridsko som tillverkades i socker. Desserten byggdes med delar som anspelade på rinken där konståkerskan gör sitt uppträdande.

Temat gick också igen i namnen på de olika bakverken:

Tårtan ”Salchow” innehåller en len itakujamousse som balanseras med en smörkola på bergamott, yuzu cremeaux och mörk citronbotten.

Desserten ”Lutz” är en frisk dessert med åkerbärskräm och terrine som serveras tillsammans med gräddfilsmousse, gräddfilssorbet och hallonpapper.

Glassen ”Piruett” är en krämig färskostglass med interiör av hallon och svartvinbärssorbet på en färsk myntabotten.

-Smakmässigt har vi satsat på en stor variation där vi blandat smaker som svarta vinbär, gräddfil, hallon, åkerbär, mynta, yuzu och bergamott, berättar Gustaf Mabrouk.

Förutom första, andra och tredje pris totalt delades fyra specialpriser ut:

• Bästa dessert, Norge.
  • Bästa tårta, Danmark.
  • Bästa glasstårta, Danmark.
  • Bästa chokladskulptur, Danmark.

För Sverige tävlade Emelie Karlén, Dessert & Choklad, Stockholm och Minna Lindegård, Lillebrors Bageri, Stockholm.

Lagledare: Gustaf Mabrouk, Sthlm Bean to Bar, elev: Emelie Johansson, Valhallabageriet, Stockholm, domare: Martin Isaksson, Chokladfabriken, Stockholm.

-Jag vill verkligen framhålla Gustaf Mabrouks betydelse för att laget lyckades så bra, säger Jesper Långström, utbildningsansvarig vid Sveriges bagare & konditorer, SBK. Han har på bara två och en halv månad skapat ett lag som är näst bäst i Norden. En otrolig insats, och tecken på ett väldigt starkt ledarskap och struktur i arbetet. Gustaf går verkligen ”all in” för uppgiften.

Det är branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, SBK, som driver Svenska Konditorlandslaget.

Sponsorer är Arla, Werners Gourmetservice och KåKå. Samarbetspartner är Ringdahls bageriutrustning, Scanbox och Sundqvist.

För bilder

www.bageri.se/press

För mer information kontakta:
Gustaf Mabrouk, lagledare, Svenska Konditorlandslaget: 0738-38 31 12, gustaf@chefdepartienyc.com

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer: 0703-64 67 94, martin@bageri.se

Branschorganisation för bagerier och konditorier Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se