VM-guld för Svenska Juniorbagarlandslaget

VM för Unga Bagare har precis avgjorts i Reykjavik, Island och Svenska Juniorbagarlandslaget kan stolt titulera sig som världsmästare. Efter en intensiv tävling där varje lag sammanlagt presenterade 140 produkter genom temat ”Konst i ditt land” vann till slut Sverige VM-guld när de hyllade Sveriges vackra natur och kulturarv.

Julia Holmqvist och Mathilda Jacob i Svenska Juniorbagarlandslaget har precis tävlat i VM för ugna bagare i Reykjavik, Island och vann VM-guld.Mattias Jogmark är coach för laget och var även Sveriges juryrepresentant under tävlingen.

Tävlingen pågick under 8 timmar. Varje lag bestående av två personer skulle totalt skapa 140 produkter i 13 olika utföranden utefter kategorierna matbröd, kuvertbröd, bullar och wienerbröd/kavlat samt ett skådebröd, det vill säga en skulptur skapad av bröd.

Placering i VM för Unga Bagare 2024:

1. Sverige
2. Spanien
3. Frankrike

- Julia och Mathilda är två fantastiska unga bagare som är fina förebilder. Jag är så glad för de lyckades prestera på högsta nivå när det gällde som mest. Att Svenska Juniorbagarlandslaget återigen vinner VM-guld visar på den höga nivå svenskt bagerihantverk håller i internationell jämförelse, säger Martin Lundell, vd på branschorganisaitonen Sveriges bagare & konditorer som driver Svenska Bagarlandslaget..

Tävlingen arrangerades av UIBC (International Union of Bakers and Confectioners) i Reykjavik, Island.

Svenska Juniorbagarlandslaget drivs av Sveriges bagare & konditorer och sponsras av Kåkå och Lantmännen Nord Mills.Årets VM-guld i Junior-VM är tredje året i rad som Svenska Juniorbagarlandslaget tar medalj. De fyra bäst placerade i SM Unga Bagare, de svenska mästerskapen för professionella unga bagare, kvalificerar sig varje år till Svenska Juniorbagarlandslaget där de kan vara lagmedlemmar till de är 24 år.

Laget som tog VM-guld består av:

Julia Holmqvist
Ålder: 23 år
Från: Göteborg, Konditor på Hotel Draken
Tidigare tävlingar: 1:a plats i svenska mästerskapen för unga bagare, SM Unga Bagare 2023

Mathilda Jacob
Ålder: 23 år
Från: Stockholm, Konditor på Socker Sucker
Tidigare tävlingar: 2:a plats i svenska mästerskapen för unga bagare, SM Unga Bagare 2023

Mattias Jogmark, coach och jurymedlem
Ålder: 26
Från: Marieholm
Nuvarande arbetsplatss: Lillebrors bageri, Stockholm
Tidigare meriter: 2:a plats i svenska mästerskapen för unga bagare, SM Unga Bagare, 2021. 3:e plats i VM för unga bagare 2022.

De bakverk som laget vann VM-guld med är:

Vinbärsbullen - Svensk sommar i en bulle. Med smak av solmogna röda vinbär och vanilj.

Tvåfärgad fläta - En fyrflätad brioche färgad med rödbetspulver.

Blommformad croissant - Höst möter sommar, svensk skog i en croissantblomma. Med smak av hjortron och granskott med inslag av saffran. På en sablébotten och dekorerad med förgätmigej som blir finishen till perfektion.

Traditionell croissant

Sirapsfrallor - Frallform av den klassiska sirapslimpan med runskriften som tillför temat.

Specialfrallor  - Denna fralla formades med inspiration av vitsippan som breder ut sig över Sveriges ängar.

Surdegsbröd - Ett surdegsbröd bakat på vete och enkorn. Renhornen på brödet är en symbol för Sveriges skog och natur.

Specialbröd - Bakat med råg och familjeproducerad honung. Den röda färgen med de vita prickarna symboliserar en flugsvamp. Svenskodlade rapsfrön fick pryda det andra brödet för att lyfta fram mindre välkända närproducerade råvaror.

Showpiece (/skådebröd) - Laget blev tilldelade temat "art of your country". Svenska Juniorbagarlandslaget valde att lyfta fram svensk skog och natur.Skådebrödet var 165cm högt och i det ser man bland annat svampar växande från en stock, renhorn, runskrift och mossa.

- Våra största utmaningar med tävlingen var att arbeta med andra råvaror än de vi är vana vid. Mjölet betedde sig annorlunda i degarna vilket gjorde att vi behövde tänka om och tillämpa alla kunskaper vi har för att nå ett resultat i slutet som vi skulle känna oss stolta över, säger Julia Holmqvist i Svenska Juniorbagarlandslaget som precis vunnit VM-guld för unga bagare.

- En stor del av tävlingen är att kunna kommunicera med de andra tävlande lagen för att kunna samspela i bageriet. När vi tävlade var det bara  vi som kunde engelska . Det gjorde att vi fick en stor utmaning att samsas om de resurser som fanns, men genom att gestikulera och kommunicera utan ord lyckades vi riktigt bra att samarbeta med de andra länderna ändå, säger Mathilda Jacob i Svenska Juniorbagarlandslaget som precis vunnit VM-guld för unga bagare.

- Det känns så overkligt, vilken resa det har varit! Vi är så glada att allt vårat hårda arbete och alla träningar vi har haft har gett resultat. Stödet vi  inom laget hade från varandra i alla stunder som lag var en viktig bidragande faktor till vinsten. Tävlingen var väldigt jämn med hård konkurrens från hela världen vilket gjorde en väldigt nervkittlande prisutdelning, säger Mattias Jogmark, coach i Svenska Juniorbagarlandslaget som precis vunnit VM-guld för unga bagare.

För mer bilder

Fler bilder på laget och bakverken finns på: https://junior.bagarlandslaget.se/press/pressbilder/

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se