Sara Johansson från Mörrum trea i Mack-SM 2013

Idag avgjordes finalen i Mack-SM där åtta finalister gjorde upp om vem som gör Sveriges bästa macka. Nina Johansson från Ninas Konditori i Mörrum kom på en tredjeplats med sin macka ”Saras smakfestival”, dinkelbröd med äpple och morötter, kräftor, grön sparris, rödbetor, sockerärtor, bladspenat, sweet chili, honung, äpple och morötter. Bakom tävlingen står branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

För elfte året i rad avgjordes idag Mack-SM, tävlingen som korar Sveriges mest nytänkande och näringsriktiga macka. De tävlande färdigställde 20 mackor var under den 45 minuter långa finalen som avgjordes på Mitt Kök-mässan i Stockholm. Tävlingsutmaningen var att skapa ett helhetskoncept, en kostnadseffektiv lunchmacka som är både mättande och nyttig. En expertjury bedömde mackorna utifrån kriterierna smak, utseende, nyttighet, nytänkande, samt effektiviteten i tillverkningen.

Finalen blev spännande men till sist kunde juryn enas om vilka som skulle inta prispallen. På tredje plats kom Sara Johansson, konditor från Ninas konditori i Mörrum.

- Jag känner mig mycket stolt över tredjeplatsen i Mack-SM. Hela tävlingen har varit en otrolig upplevelse för mig, säger Sara.

Vinnaren i Mack-SM 2013 heter Mattias Vogel från Värmdö. Efter juryns bedömning utsågs Mattias till segrare med motiveringen:
”Färgstark trendsättare med en bra kombination av syra, sötma och hetta på ett välarbetat bröd som framhävde färg och smak från fyllningen.”

Segraren i Mack-SM vinner ett stipendium på 10 000 kronor att använda i branschrelaterat utbildningssyfte.

– De matiga bidragen i årets Mack-SM visar att lunchmackan har blivit ett naturligt lunchalternativ för svenskarna. Mattias Vogel har verkligen lyckats med att ta fram en idé där helheten är både god, nyttig och mättande, dessutom en riktig fröjd för ögat. Det visar på stor yrkesskicklighet, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

På andra plats kom Marine Berggren från Spånga.

Juryn i Mack-SM 2013:

Cecilia Lundin
Matskribent, Allt om Mat

Anders Levén
Känd TV-kock

Catarina Bennetoft
Talesperson Brödinstitutet

Günther Koerffer
Günthers brödstuga, vice ordförande SBK

Moa Brink
Bagarlandslaget, Lundbergs Konditori

Oscar Målevik
Bagare, Haga tårtcompani och bageri.

För högupplösta bilder från finalen besök www.mack-sm.se där det även finns mer information om deltagarna samt recept på samtliga tävlingsmackor.

Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer
Tel. 08-762 67 94, 070-364 67 94

Malou Rönnmark, presskontakt Mack-SM
E-post: malou.ronnmark@prat.se

Vinnare:
Mattias Vogel

Andra plats:
Marine Berggren

Tredje plats:
Sara Johansson

Delad fjärdeplats:
Christin Gustafsson
Elin Lindqvist
Emelie Wallin
Frida Åhl
Maria Lakatos

Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har cirka 450 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se.