Nordisk landskamp för bagare på Sveriges Bageri & Konditorimässa

Report this content

Det nordiska mästerskapet i bageri arrangeras på Sveriges Bageri & Konditorimässa 15-18 september på Kistamässan. Tävlingsmomenten avgörs under fredagen och lördagen och består av dekorbröd, matbröd och sött bröd. På mässan ges dessutom möjlighet till kompetensutveckling, inspiration och affärer.

Det svenska bagarlandslaget har utmanat de övriga nordiska länderna i att tävla om vem som är nordens bästa bagare. Tre bagare per land tävlar om segern i momenten dekorbröd, matbröd och sött bröd. Tävlingarna arrangeras under lördagen och söndagen och pågår under 6-8 timmar, enligt förutbestämda råvaror. Vinnaren av landskampen utses av en nordisk jury och presenteras lördagen den 17 september kl 16.00.

– Bagarlandslaget har kvalificerats sig till VM-finalen i Paris i början på nästa år. Vi ser tävlingen som ett bra sätt att under VM-lika former testa hur laget ligger till i förberedelserna. Det är också ett utmärkt sätt att visa upp hantverk och de fantastiska skapelser laget gör, säger Martin Lundell, VD för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som står bakom Bagarlandslaget.

Utöver landskampen arrangeras andra spännande tävlingar och aktiviteter på mässan som Mack-SM och seminarier.

Sveriges trendigaste macka
Under torsdagen kommer Sveriges mest trendiga och näringsriktiga macka att utses i Mack-SM. Finalisterna kommer inför publik att producera 20 mackor på 45 minuter och sedan bedömas av en jury efter bland annat kreativitet, smak och tillverkningssätt. Tävlingen arrangeras för nionde gången av Sveriges bagare & konditorer.

Utvecklande seminarier
Seminarieprogrammet för mässan innehåller sex spår och handlar om råvaruhandel, effektiv marknadsföring, hur man blir en bättre säljare, exponering i butik, trender, samt myter och sanningar kring bröd.

För ytterligare information om Sveriges Bageri & Konditorimässa kontakta:
Helen Anstenius, projektledare, Kistamässan, tel. +46 8 506 650 69, e-post: helen.anstenius@kistamassan.com
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Kistamässan, tel. +46 8 506 650 35, e-post: marika.renstrom@kistamassan.com

För ytterligare information om Sveriges Bagarlandslag och landskampen kontakta:
Martin Lundell, VD, Sveriges bagare & konditorer, tel. +46 70-364 67 94, e-post: martin@bageri.se

_______________________________________________________________________________________________

Om Sveriges Bageri & Konditorimässa
Den 15-18 september arrangeras Sveriges Bageri & Konditorimässa, höstens stora branschhändelse som återigen står på egna ben och fyller alla mässhallar på Kistamässan. Här visar utställare allt från råvaror, maskiner och inredning till hygien, yrkeskläder och förpackningar. Utöver mässan erbjuds ett antal roliga, kompetensutvecklande och spännande aktiviteter. Läs mer om Sveriges Bageri & Konditorimässa.

Om Kistamässan
Kistamässan är en av Sveriges mest centrala och flexibla mäss- och eventanläggningar, som är strategiskt placerad i hjärtat av den företagsexpansiva regionen Kista Science City. I de moderna lokalerna om totalt 15 000 kvm har anläggningen kapacitet att arrangera mässor, genomföra kongresser och konferenser, events och konserter och allt annat som en flexibel möteslokal kan erbjuda. Den direkta anslutningen till E4, pendeltåg och tunnelbana gör Kistamässan lättillgänglig oavsett färdmedel och närheten till Arlanda och Bromma flygplats skapar gynnsamma förutsättningar även för långväga och internationella besökare. Läs mer om Kistamässan.

Taggar: