Dags att gå från vision till verklighet inom kollektivtrafiken

2010-06-22

Visionen och verktygen för att öka antalet resenärer i kollektiv- trafiken finns redan, men i många fall är det en bra bit kvar innan det avspeglas i verkligheten. I dag publicerar Svenska Buss- branschens Riksförbund (BR) rapporten "På väg mot fler resenärer i bussen – eller inte?" som skildrar hur kollektivtrafiken utvecklas mot branschens mål om fördubblad kollektivtrafik. Fakta som också ger aktuell kunskap till landets riksdagsledamöter inför dagens debatt och omröstning om regeringens proposition Ny kollektivtrafiklag.

Med utgångspunkt i de upphandlingar av busstrafik som genomförts under 2009 vill BR ge sina medresenärer på vägen mot en fördubblad kollektivtrafik fakta och underlag för att fortsätta och utveckla det gemensamma förändringsarbetet. Rapporten är också en uppföljning på BRs tidigare rapport "Mer kollektivtrafik för samma pengar", som visade att det är fullt möjligt att öka kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar

- – Vårt syfte är att ge en bild av dagens verklighet, för att ge oss alla som arbetar för en förändring råg i ryggen att enträget fortsätta vårt pågående arbete. Vi vet att den låga och vilja till verklig förändring som finns hos många personer i skilda delar av svensk kollektivtrafik idag behöver bränsle i form av sakliga argument för att brinna vidare. I vår rapport finns flera goda exempel på hur man i genomförda bussupphandlingar tagit fasta på visionen och arbetet som gjorts inom bland annat "Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik". Samtidigt visar vår samlade statistik att vi som bransch har lång väg kvar innan majoriteten av upphandlingarna följer de rekommendationer och gemensamma riktlinjer vi tagit fram, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör BR och fortsätter:

- – Vill vi fördubbla kollektivtrafiken utan att fördyra den måste vi nu på allvar använda de nya modeller och verktyg som branschen enats kring. Exemplet Värmland i vår rapport visar att det går. Min uppmaning för en framtida kollektivtrafik som lockar fler att ta bussen är därför att lära av de kloka – det vinner vi alla både tid och pengar på.

Rapporten finns att ladda mer på www.bussbranschen.se. På www.fördubbling.se finns information om "Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik"

Under Almedalsveckan, den 5 juli kl 11.00 håller BR ett seminarium i Spegelsalen på Clarion Wisby Hotel med rubriken En svensk kollek- tivtrafik i förändring – vad kan vi lära av föregångarna i Europa? Under seminariet diskuteras erfarenheter från avregleringen i Storbritannien, som genomfördes på 1980-talet, och den nyligen genom- förda omregleringen i Finland. Vad hände? Hur påverkades resenärerna och resandet? Vilka erfarenheter kan vi i Sverige dra?

För mer information kontakta: Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 073-648 72 02 eller Lars Annerberg, ansvarig linjetrafik BR, 070-648 24 36

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese- arrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlems- företagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 11 000 bussar är vi tillsammans ryggraden i Sveriges persontransportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se