Trängselskatten missgynnar kollektivtrafiken

Trängselskatten för bussar med en totalvikt under 14 ton är ologisk och obegriplig då den straffbeskattar kollektivtrafiken. Avsikten med ekonomiska styrmedel är ju att förbättra miljön och framkomligheten genom att öka kollektivtrafiken i våra storstäder. Därför föreslår Svenska Bussbranschens Riksförbund en lagändring i en skrivelse till Näringsdepartementet.

Med den nuvarande lagstiftningen omfattas cirka 2 400 bussar i Sverige av trängselskatterna, även om de kör en stor mängd människor. Det spelar ingen roll om de kör i upphandlad eller kommersiell trafik, skolbusstrafik eller turist- och beställnings­trafik som är registrerade för yrkesmässig trafik. Enligt lagen är det endast vikten som spelar roll.
– Det är ologiskt att det bara är bussar med en totalvikt av 14 ton eller mer som undantas från skatteplikten. Syftet med trängsel­­skatt är att minska trängseln i trafiken och minska utsläpp och buller och då fyller alla bussar en viktig funktion, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR).

I skrivelsen pekar BR på att Infrastrukturpropositionen lyfter satsningar på förbättrad framkomlighet för kollektivtrafiken genom busskörfält och signalprioritering. Genom att ändra lagen kan trängseln minska ytterligare genom att fler människor väljer kollektivtrafik framför bilen.

Läs hela skrivelsen och det nya lagförslaget här.

För mer information kontakta:

Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 073-648 72 02
Göran Hallén, utredare BR, 070-648 55 99

Citat

– Det är ologiskt att det bara är bussar med en totalvikt av 14 ton eller mer som undantas från skatteplikten. Syftet med trängsel¬¬skatt är att minska trängseln i trafiken och minska utsläpp och buller och då fyller alla bussar en viktig funktion.
Anna Grönlund, förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR)