600-800 vita jobb i södra Norrland genom ROT-avdraget

ROT-avdraget gör svarta jobb vita, det skapar sundare konkurrens, säkrare arbetsförhållanden och ökade skatteinkomster, säger Anders Lindblom, tf regionchef på Sveriges Byggindustrier (BI) Södra Norrland. För regionen har det inneburit 600-800 vita jobb.

– BI ser ROT-avdraget som den mest effektiva åtgärden för att motverka svartarbete inom hushållssektorn. Det är viktigt att ROT-avdraget förblir permanent eftersom svartarbete förekommer i alla konjunkturfaser. Dessutom är reformen självfinansierande eftersom staten får in mer pengar i ökade skatteintäkter än den summa som beviljas i ROT-avdrag, fortsätter Anders Lindblom. ROT-avdraget infördes i december 2008. Reformen uppskattas av både hushåll och företag och utnyttjas flitigt. Skatteverkets utbetalningar under 2009 indikerar en omsättning på 10-12 miljarder kronor per år för vita ROT-arbeten. En omsättning på en miljon kronor motsvarar ungefär ett årsarbete. ROT-avdraget skapar alltså mellan 10.000 och 12.000 vita jobb under ett år. Skatteverkets utbetalningar hittills under 2010 tyder på ett fortsatt mycket stort intresse för att köpa vita ROT-jobb. Dessutom gynnar vita jobb beställaren då det ger en trygghet som inte svarta jobb ger. – Södra Norrland står för 7 procent av byggindustrins årsomsättning i Sverige. Vid en proportionell fördelning motsvarar detta 600-800 vita ROT-jobb i Södra Norrland, avslutar Anders Lindblom. I tabellen nedan visas en uppskattning av hur många vita jobb som skapats inom resp. län tack vare ROT-avdraget. Län Antal vita jobb, ca Gävleborg 190-230 Jämtland 150-190 Västernorrland 310-370 För mer information, kontakta Anders Lindblom, tf regionchef BI Södra Norrland, 0708-35 25 50 Gävleborg: Anders Hansson, Chef BI Gävle, 070-553 50 02 Västernorrland: Anders Skoogh, Chef BI Sundsvall, 070-297 09 63 Jämtland: Staffan Sjömark, Chef BI Östersund, 070-649 61 64