Ägarlägenheter kan minska bostadsbristen

Sveriges Byggindustrier (BI) konstaterar att en av tjugo helst skulle vilja bo i ägarlägenhet. Detta framgår av en undersökning om allmänhetens inställning till ägarlägenheter som Novus genomfört.

– Intresset innebär, i förhållande till den totala bostadsmarknaden, en efterfrågan på 270.000 ägarlägenheter, säger Björn Wellhagen, ansvarig för bostadsfrågor på BI.
Om alla dessa byggs skulle det medföra ett väsentligt bostadstillskott och skapa flyttkedjor som gör att bostadsmarknaden fungerar effektivare, fortsätter han.

Ägarlägenheter är en ny upplåtelseform i Sverige sedan ett och ett halvt år tillbaka. Den finns sedan länge på många andra håll i världen. I undersökningen om svenskarnas inställning framgår att fyra av tio har hört talas om ägarlägenheter.

– Enkelt uttryckt är det ett radhus på höjden med ett faktiskt ägande av bostaden. Lågkonjunktur och försiktighet har präglat marknaden hittills. Nu är flera projekt på gång runt om i landet. Av allmänheten är så många som en av tre intresserad av att köpa och äga en ägarlägenhet, konstaterar Björn Wellhagen.

– BI ser dock ett hinder för upplåtelseformen; uthyrning av ägarlägenheter styrs av hyresregleringen. En fri hyressättning skulle öka incitamenten att bygga fler ägarlägenheter. Upplåtelseformen kan, rätt utformad, locka kapital till bostadsmarknaden och höja bostadsbyggandet, avslutar Björn Wellhagen.

Hela undersökningen finner du via följande länk: http://www.bygg.org/Files/Husbyggnad/Allmanheten_om_agarlagenheter_nov_2010.pdf

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, ansvarig för Husbyggnadsfrågor på Sveriges Byggindustrier, tel. 0708-99 58 65.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org