Arbetsmiljögranskning ger resultat

Sveriges Byggindustrier har en tydlig nollvision för olyckor på arbetsplatser. Hög säkerhet inom byggsektorn är viktigt eftersom det ofta innebär svåra och tunga arbetsuppgifter. Det är viktigt att alla arbetsgivare och anställda följer de lagar och regler som finns.

-          Varje olycka är en olycka för mycket. Sveriges Byggindustrier tar säkerhetsfrågor på stort allvar och har ett samarbete tillsammans med byggföretagen, fackföreningar och systerorganisationer för säkrare arbetsplatser. Det arbetet har redan givit resultat där vi ser en minskning av olyckorna inom bygg de senaste åren, säger Björn Samuelson, expert Arbetsmiljö Sveriges Byggindustrier.

Särskilt mindre företag efterfrågar stöd och rådgivning för att jobba ännu bättre med säkerhetsfrågor, därför avsätter Sveriges Byggindustrier 50 miljoner kr för detta under en femårsperiod i ett särskilt riktat projekt ”En säker arbetsplats”.  Det är mycket viktigt att myndigheterna gör sitt jobb. Sveriges Byggindustrier välkomnar därför Arbetsmiljöverkets fortsatta inspektioner.

-          Det krävs fler inspektioner och fler uppföljningar för att säkerställa att alla arbetsplatser följer de lagar och regler som gäller i Sverige, avslutar Björn Samuelson.

Fakta; Ny statistik från Byggindustrins centrala arbetsmiljöråd, BCA:

Antalet registrerade arbetsplatsolyckor inom bygg år 2012 uppgick till 1.923 (av totalt 29.071 i alla näringar) och olycksfrekvensen inom bygg minskade med tre procent jämfört med året innan. Skador från verktyg och redskap dominerar olycksstatistiken och utgjorde 20 procent av de registrerade olyckorna. Fall från hög höjd samt rasolyckor låg bakom ungefär 12 procent av olyckorna. Det är oroväckande att antalet fallolyckor har ökat tillsammans med antalet maskinolyckor.

Även för arbetssjukdomar har den sjunkande trenden fortsatt och visar den lägsta nivån någonsin. Antalet registrerade fall för år 2012 var 390 stycken, vilket är en är en minskning med 31 jämför med året innan. Här har tyvärr ändå antalet bullerskador ökat med elva fall.

Läs rapporten från BCA

För kompletterande information kontakta Björn Samuelson, arbetsmiljöexpert Sveriges Byggindustrier, 0709-25 58 09.

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

- Varje olycka är en olycka för mycket. Sveriges Byggindustrier tar säkerhetsfrågor på stort allvar och har ett samarbete tillsammans med byggföretagen, fackföreningar och systerorganisationer för säkrare arbetsplatser.
Björn Samuelson, expert Arbetsmiljö Sveriges Byggindustrier