Åtgärder för energieffektivisering av miljonprogrammet

Idag har bygg- och fastighetsbranschen presenterat ett förslag med 15 punkter om hur branschen och staten tillsammans ska få fart på energieffektiviseringen av flerbostadshus. Renoveringsbehovet är akut för miljonprogrammets 800 000 lägenheter som förfaller och slukar energi.
- Detta är ett ypperligt tillfälle att energieffektivisera, säger Maria Brogren, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Riksdagens beslut om 20 procent minskad energianvändning i byggnader till år 2020 och halverad energianvändning till år 2050 innebär både utmaningar och möjligheter för byggbranschen. Renoveringsbehovet i flerbostadshusen från rekordåren och miljonprogrammet är akut. Husen är slitna och ibland på gränsen till förfallna. De byggdes i en tid när energin var billig och framstod som obegränsad. Många av husen använder dubbelt så mycket energi som de flerfamiljshus som byggs idag. Renoveringsarbetet innebär en stor utmaning såväl ekonomiskt som logistiskt, men det finns en mycket stor potential för energieffektivisering som borde tas tillvara i samband med de nödvändiga renoveringarna. Det finns dock en del hinder.

– Tyvärr finns det många faktorer som motverkar energieffektiviseringsarbetet. De främsta hindren är otydliga regler, otillräckliga ekonomiska incitament för fastighetsägarna samt brist på energikompetens i alla led i byggprocessen. Visst finns det goda exempel på hållbar renovering, men utvecklingen går för långsamt. Staten och samhällsbyggnadssektorn har ett gemensamt ansvar att åtgärda detta, säger Maria Brogren.

För att försöka undanröja dessa hinder har fyra organisationer inom samhällsbyggnadssektorn, Sveriges Byggindustrier, Fastighetsägarna, Svenska Teknik & Desigföretagen och Byggmaterialindustrierna, tillsammans tagit fram 15 förslag till åtgärder för att få fart på energieffektiviseringen av befintliga flerbostadshus. Branschens aktörer behöver lägga mer fokus på energieffektivisering i driftfasen och öka kompetensen. Staten å sin sida behöver slå fast vad som är viktigast när miljonprogramsbostäderna renoveras - energieffektivisering, tillgänglighet eller bevarandeaspekter.

- Man kan inte få allt för en begränsad påse pengar. Vi föreslår också att staten och kommunerna ska skapa incitament för energieffektivisering genom att fastighetsavgiften kopplas till energianvändningen så att en byggnad med bra energiprestanda får en lägre avgift, säger Maria Brogren.

För mer information kontakta Maria Brogren, energiexpert Sveriges Byggindustrier, 0761-36 09 10, maria.brogren@bygg.org

Rapporten ”15 förslag för att få fart på energieffektiviseringen av befintliga flerbostadshus” kan laddas ner från www.bygg.org och www.svenskbyggnaring.se

www.svenskbyggnaring.se