Avtal klart inom märket för Sveriges Byggindustrier och tjänstemannafacken

Idag har de tre kollektivavtalen undertecknats mellan Sveriges Byggindustrier och tjänstemannafacken Unionen, Sveriges Ingenjörer och Ledarna.

Avtalen innebär bland annat ett tydliggörande av att arbetsgivaren ska bevaka att medarbetare med oreglerad arbetstid inte belastas för hårt.

Löneavtalen med Sveriges Ingenjörer och Unionen innebär att företagen och fackklubben disponerar en pott på 2,5 procent från den första februari 2012, med visst utrymme för lokal lönebildning. Avtalens värde är tre procent och gäller under 14 månader.

Ledarnas avtal innehåller inga bestämda lönenivåer eftersom detta är ett avtal där man istället säkerställer lönebildningsprocessen. Avtalet innehåller även en överenskommelse om möten med Ledarna bland annat för att diskutera eventuellt behov av meddelarskydd inom byggbranschen.

Avtalet med Sveriges Ingenjörer innehåller även ett direktiv till en arbetsgrupp som ska utreda förutsättningarna för att åstadkomma sifferlösa avtal.

-          Det är glädjande att vi kunnat träffa en överenskommelse inom byggsektorn som omfattar över 25 000 medarbetare på industrins märke. Detta innebär att tjänstemännen tar ansvar för bibehållen konkurrenskraft och de principer som skapat stabilitet under femton framgångsrika år med industriavtalet, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org eller Åke Johnson, 08-698 58 07

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org