Balanserat lönebud

Sveriges Byggindustrier beklagar att arbetsgivarsidan och facken inte kommit överens ännu inom industriförhandlingarna.

-          Vi håller med om att fackförbundens medlemmar ska ha löneökningar men dessa måste stå i proportion till vad företagen har råd med. Oponas bud måste mot bakgrund av detta anses vara väl avvägt, kommenterar Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

De opartiska ordförandena (Opo) presenterade i går ett slutbud som arbetsgivarsidan sa ja till efter moget övervägande. Budet låg på 2,6 procent på 13 månader. Med hänsyn till den försäkringsöverenskommelse som samtidigt diskuteras mellan Svenskt Näringsliv och LO är detta en väsentligt högre nivå än avtalet från 2010.

Tidigt gick Byggindustrins fackliga motparter ut och talade om ett ”skitbud” och i går kväll sa både LO och tjänstemannafacken nej.

-          Det är med oro som vi ser de påtryckningar som våra fackliga motparter utövar på de känsliga förhandlingarna inom den konkurrensutsatta industrin, säger Mats Åkerlind.

Den internationellt konkurrensutsatta industrins konkurrensförmåga och Sveriges välfärd är intimt sammankopplade då en allt större del av vår ekonomi beror på exporten. Även Sveriges Byggindustriers medlemsföretag utsätts i allt större utsträckning för internationell konkurrens och prispress. Byggföretagens kunder har många kvalificerade alternativ att välja mellan och det är därför av avgörande betydelse att det så kallade "märket" tecknas på en rimlig nivå.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org