Bara en fasadputsning

Sveriges Byggindustrier (BI) konstaterar att de förslag som regeringen lägger fram i propositionen om nya villkor för allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag inte utgör de strukturella förändringar som är nödvändiga för att Sverige ska få en bättre fungerande bostadsmarknad.

- BI anser att Sverige behöver en bättre fungerande bostadsmarknad. Den är av vital betydelse för tillväxten. Hyresbostäder är en viktig del av bostadsmarknaden och efterfrågas i större utsträckning än vad de byggs. En friare hyressättning är en viktig åtgärd för att skapa förutsättningar till ett ökat byggande av hyresbostäder. Därutöver behöver staten effektivisera plan- och bygglovsprocessen, slopa fastighetskatten på hyresbostäder samt se till att investeringar i infrastrukturen hålls på en långsiktigt hållbar nivå säger Björn Wellhagen, ansvarig för husbyggnadsfrågor vid BI. - Naturligtvis är det positivt att de allmännyttiga bostadsföretagens hyresnormerande roll avskaffas och att de kommunala bostadsföretagen ska skötas mer affärsmässigt. Den gamla strukturen består dock även efter denna fasadputsning. Bruksvärdessystemet finns kvar och i med detta ligger kvarnstenen kvar runt halsen på bostadsmarknaden avslutar Björn Wellhagen. För ytterligare information kontakta Björn Wellhagen, ansvarig för husbyggnadsfrågor vid Sveriges Byggindustrier tel. 0708-99 58 65.