Befolkningskris på landsbygden?

I mer än tre fjärdedelar av Sveriges arbetsmarknadsregioner väntas antalet barn yngre än fem år minska med mer än 10 procent mellan 2006 och 2016. Det framgår av den färska rapporten ”Byggföretagen och befolkningen” som Göran Wikner tagit fram på uppdrag av Sveriges Byggindustrier (BI).

Sveriges befolkning blir allt mer koncentrerad till de större städerna. Befolkningsströmmarna går från skogs- och glesbygder till storstadslänen. Prognoserna för de kommande tio åren visar på fallande barn- och ungdomskullar i stora delar av Sverige.

– Kombinationen av utflyttning och färre personer i familjebildande ålder kan bli dramatisk både för många kommuner och de företag som verkar lokalt. Speciellt viktigt för den lokala ekonomin är hur antalet barnfamiljer utvecklas. Det är sannolikt den viktigaste indikatorn av alla på en regions utveckling, anser Göran Wikner, G Wikner ekonomi & analys AB. Det är därför illavarslande att antalet barn väntas minska med mer än 10 procent i hela 55 av de 72 FA-regionerna (regioner med gemensam arbetsmarknad) mellan 2006 och 2016.

– Det finns ett starkt och klart samband mellan antalet barn och hur byggmarknaden förändras, säger Göran Wikner. Barnfamiljerna är viktiga, inte minst för byggmarknadens utveckling. De påverkar efterfrågan på hus och lägenheter, skolor och dagis. Just därför är prognoserna om färre barn och åldrande befolkning i stora delar av Sverige så oroande. Stora delar av dagens lokala byggmarknader riskerar helt enkelt att tyna bort.

– Rapporten pekar egentligen på två spegelvända problem, konstaterar Lars Jagrén, BI:s chefekonom. För det första trycket på storstäderna vad gäller bostadsmarknad och transportsystem och för det andra den svaga utvecklingen på landsbygden.

– Effektiva kommunikationer är oerhört viktiga för att öka de lokala arbetsmarknadernas storlek och därmed ge dagens glesbygd (men även storstäderna) bättre möjligheter. Sverige skulle behöva satsa betydligt mer på infrastruktur. Det är därför så beklagligt att regeringen nu verkar stänga dörren för olika typer av OPS-lösningar (offentlig privat samverkan), eftersom sådana skulle kunna ge mer infrastruktur för pengarna, avslutar Lars Jagrén.

För kompletterande information, kontakta Göran Wikner, 0708-33 65 16, eller Lars Jagrén, tfn 08-698 58 62/0708-33 58 68.

Rapporten ”Byggföretagen och befolkningen” kan laddas ner kostnadsfritt från http://www.bygg.org/publ_byggmarknaden.asp