BI vill se tydliga, samstämmiga och långsiktiga energieffektiviseringsmål

I svaret på Boverkets remiss om nya energikrav i BBR välkomnar Sveriges Byggindustrier skärpningarna av kraven, men anser att de kunde vara mer långtgående.

– För att nå de energimål som riksdagen beslutat krävs att alla möjligheter för energieffektivisering utnyttjas redan vid nybyggnation. Om så inte sker får vi ett byggbestånd som för lång tid framåt inte är tillräckligt energieffektivt. Till 2050 är målet att energianvändningen i byggnader ska ha halverats. De hus som byggs med de nya energikraven kommer inte att vara tillräckligt effektiva för att bidra till måluppfyllelsen, säger Maria Brogren, energiexpert på BI.

BI noterar också att Energimyndigheten föreslår energimål som är mycket mer långtgående än Boverkets krav, men inte bindande. Skillnaderna mellan de båda myndigheternas förslag skapar en osäkerhet i byggbranschen kring hur ambitiösa de framtida energieffektiviseringsmålen kommer att vara och om de kommer att vara bindande eller inte.

– Så länge denna osäkerhet kvarstår kommer effektiviseringsarbetet att gå långsamt, avslutar Maria Brogren. Det är därför av största vikt att samordningen mellan Boverket och Energimyndigheten förbättras, och att tydliga, långsiktiga energimål slås fast så snart som möjligt.

Yttrande över Boverkets remiss av förslag till revidering av avsnitt 9 Energihushållning i BBR

För kompletterande information, kontakta Maria Brogren, energiexpert på BI, maria.brogren@bygg.org eller 08-698 58 35.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org