Bokriskommitten på rätt väg

Sveriges Byggindustrier ställer sig positiva till Bokriskommittens förslag för en fungerande bostadsmarknad.

- Reformagendan innehåller kloka förslag för att förbättra rörligheten och öka bostadsbyggandet. Samtidigt finns en bra avvägning vad gället de sociala aspekterna kring boendet. Det som saknas är behovet av bättre kommunikationer, vilket är en förutsättning för att kunna bygga fler bostäder, säger Björn Wellhagen näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.

- Utmaningen med förslagen är att få en bred politiskt uppslutning bakom dem. De flesta politiker delar problembilden men lösningarna har hittills varit vitt skilda baserat på ideologi snarare än kunskap. Om denna rapport kan överbrygga det ideologiska gapet vore det en välgärning för bostadsmarknaden, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

Reformagendan innehåller kloka förslag för att förbättra rörligheten och öka bostadsbyggandet. Samtidigt finns en bra avvägning vad gället de sociala aspekterna kring boendet. Det som saknas är behovet av bättre kommunikationer, vilket är en förutsättning för att kunna bygga fler bostäder