Bostadsbyggandet lyfter bygginvesteringarna i Örebro län

En stabil ekonomisk utveckling ger robusta förutsättningar för byggindustrin i Sverige. Detta gäller även utvecklingen i Örebro län. Bygginvesteringarna växer med 10 procent i år och med 7 procent nästa år och det är bostadsinvesteringarna som driver utvecklingen enligt en färsk konjunkturprognos från Sveriges Byggindustrier.

Bostadsinvesteringarna ökar i Örebro län såväl i år som nästa år. Det är en stark utveckling för påbörjandet av bostäder som växte med över 60 procent första halvåret i år jämfört med sista halvåret 2014. Det är främst i Örebro kommun det byggs bostäder men även i Kumla och Hallsberg påbörjas projekt under perioden. En motvikt till den positiva utvecklingen för nyproduktionen är ombyggnadsinvesteringarna där det sker en ordentlig inbromsning nästa år och förklaringen ligger bland annat i ett försämrat ROT-avdrag.

– Det är positivt att den höga nyproduktionen håller i sig i Örebro län och förhoppningsvis är detta resultatet av vårt långsiktiga arbete för att slippa stora kostnads- och resurskrävande konjunktursvängningar. Dessvärre ser vi att försämringen av ROT-avdraget får en stor påverkan i de mindre kommunerna i regionen och framför allt för de mindre företagen vilket oroar, säger Annika Almeen, chef Sveriges Byggindustrier Örebro.

Både det offentliga och kommersiella lokalbyggandet växer med några procent under prognosperioden. På den offentliga sidan är det investeringar i vårdbyggnader och skolor som står för tillväxten. Bland annat kan nämnas den nya operationsbyggnaden vid Universitetssjukhuset som ska påbörjas sommaren 2016. När det gäller kommersiella byggnader så handlar det om investeringar i kontorsbyggande och stora lager/logistikcenter.

– Lokalbyggandet har varit omfattande under ett par år i Örebro län och det är positivt att tillväxten fortsätter. Och även om det redan byggts en hel del förskolor och skolor så kvarstår ett stort behov inte minst av renoveringar, säger Annika Almeen.

På anläggningssidan väntas en sämre utveckling. Det är få stora infrastrukturprojekt som startar i regionen under prognosperioden, med undantag av järnvägsinvesteringen mellan Hallsberg och Degerön.

– Infrastrukturbyggande och bostadsbyggande går hand i hand och det är oroande att anläggningsinvesteringarna inte hänger med, avslutar Kjell Fransson ordförande Sveriges Byggindustrier Örebro.

För kompletterande information, kontakta Annika Almeen, chef Sveriges Byggindustrier Örebro, 019-19 57 87, annika.almeen@sverigesbyggindustrier.se

Den nationella prognosen finns här

Övriga läns prognoser finns här

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org