Bra med kortare planprocess

Sveriges Byggindustrier välkomnar plangenomförandeutredningens förslag som ger översiktsplanen större tyngd.

– Att i många fall slopa detaljplanekravet innebär att tiden från idé till färdig bostad kan kortas, detta gynnar både konkurrensen och osäkerheten i byggprocessen, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.

Mindre ändrings- och kompletteringsåtgärder vid bygglov ska inte heller behöva kommuniceras eller kunna överklagas enligt utredningens förslag.

– Utredningen är ett tydligt steg i rätt riktning mot en effektivare planprocess men vi ser nu även fram emot att regeringen utreder överklagandeprocessen, lagen om riksintressen samt skyndsamt lägger fram en proposition om en friare hyressättning i enlighet med hyresbostadsutredningens förslag, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org