Bra med översyn av byggregler

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredningen om kommuners tillämpning av vissa byggregler.

-          Vi ser i dag att kommuners sätt att tolka byggregler skiljer sig åt. Det leder till separata byggnadstekniska lösningar i olika kommuner. Det ökar kostnaderna och försvårar industriell produktion, säger Björn Wellhagen, ansvarig för husbyggnadsfrågor på Sveriges Byggindustrier.

I direktiven finns en öppning för utredaren att kunna lämna andra förslag till förenklingar av bygglagstiftningen.

-          Sveriges Byggindustrier hoppas att utredaren tar vara på denna möjlighet och lyfter in förslag som till exempel att effektivisera handläggningstiderna och korta instansordningen vid överklaganden, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, ansvarig för Husbyggnadsfrågor på Sveriges Byggindustrier, tel. 0708-99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org