Bra satsning av Arbetsmiljöverket

Sveriges Byggindustrier välkomnar Arbetsmiljöverkets satsning att etablera ett systematiskt arbetsmiljöarbete på alla arbetsplatser i Sverige.
- Inom byggbranschen är detta särskilt viktigt eftersom det finns många risker, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier har satsat 50 miljoner kronor på att ytterligare stärka de små och medelstora byggföretagens säkerhetsarbete.

- Målet är att helt få bort dödsolyckorna. Förra året omkom sex byggnadsarbetare och året dessförinnan omkom sju. Även om dödsolyckorna har minskat de senaste åren så är det oacceptabelt att någon överhuvudtaget omkommer på sin arbetsplats, säger Ola Månsson.

Systematiskt arbetsmiljöarbete handlar inte bara om riskbedömningar, att ta lärdom och göra uppföljningar. Det handlar också om att acceptera och planera för att arbetet tar tid. Att arbeta under tidspress kan vara farligt. Därför bör man till exempel ta bort ackordslöner vid ställningsbyggande på hög höjd eftersom det är en livsfarlig kombination.

Sveriges Byggindustrier arbetar för en bättre säkerhetskultur, med utbildning och med rehabilitering. Tidsbrist och dålig kunskap tycks vara ett återkommande problem hos små företag. Sveriges Byggindustrier ger sitt stöd även i de frågorna till sina små och medelstora medlemsföretag. Det blir en bra kombination när nu även Arbetsmiljöverket riktar sina hjälpinsatser mot små företag.

- Vi delar uppfattningen om att arbetsgivare och chefer måste ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar. Det måste bli en självklarhet att tänka säkerhet både för sig själv och för kollegorna, säger Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org