Branschgemensam utredning kartlägger problemet med fuktskadade ytterväggar

SBUF:s styrelse har idag beviljat 1,5 miljoner kronor till ett projekt för att utvärdera så kallade enstegstätade ytterväggar. Genom medfinansiering från deltagande företag uppgår den totala projektbudgeten till 2,5 miljoner kronor. Syftet med projektet är att utreda ytterväggstypens för- och nackdelar, samt att ge rekommendationer till byggbranschen beträffande enstegstätade ytterväggar.

I ett första skede ska informationsmaterial och preliminära branschgemensamma rekommendationer tas fram, baserade på det faktaunderlag som föreligger i dagsläget. Detta mycket angelägna arbete kommer att utföras under tredje kvartalet 2007.

- Bland annat kommer vi att göra en kartläggning av fuktskadornas omfattning, säger Ruben Aronsson, VD på SBUF. Hur många byggnader har denna ytterväggskonstruktion? Hur många har drabbats av skador? Vad beror skadorna på och hur ser de ut?

Projektet utförs under ledning av Ingemar Samuelsson vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Från byggföretagen deltar representanter från Skanska, NCC, JM, PEAB, Veidekke, WästBygg, Puts & Mur med flera. En referensgrupp bestående av representanter från större fastighetsförvaltare, försäkringsbolag, materialtillverkare och putsentreprenörer kommer att knytas till projektet.

- Baserat på resultaten från projektet ska vi sedan utarbeta rekommendationer för hur man ska åtgärda fuktskadade enstegstätade ytterväggar, och hur ytterväggar ska byggas fuktsäkert i framtiden, avslutar Ruben Aronsson

Projektet i sin helhet beräknas vara klart till halvårsskiftet 2008.

För ytterligare information, kontakta Ruben Aronsson, VD SBUF, telefon 070-262 91 08.