Bullerregler - snart inte ett hinder för byggande

Idag överlämnade regeringen förslaget ”Samordnad prövning av buller enligt miljöbalken och plan- och bygglagen” till Lagrådet. Initiativet blir ännu ett steg i strävan att underlätta för bostadsbyggande i bullerutsatta miljöer.

– En samstämmig kör inom samhällsbyggnadssektorn sjunger om problematiken kring buller som hinder för byggandet - Äntligen lyssnar regeringen, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.

Idag har ett stort antal kommuner brist på bostäder samtidigt som allt fler människor söker sig till städer och tätorter. Av den anledningen välkomnar branschen särskilt förslaget att bostäder som byggs enligt plan- och bygglagen inte längre kan ifrågasättas utifrån miljöbalken.

– Om bostäderna uppfyller höga krav på skydd mot buller enligt detaljplan och bygglov är det helt orimligt att ytterligare krav ställs utifrån miljöbalken. Lagstiftningen måste vara tydlig och förutsägbar, säger Björn Wellhagen.

De stora bristerna i samordningen av bullerreglerna är i stort behov av åtgärder. I dagsläget hanteras olika typer av buller av olika myndigheter, vilket försvårar tolkningen av reglerna för både byggföretagen och kommunerna.

– I takt med att regelverket för buller tydliggörs blir nästa steg att se över och samordna gällande riktvärden, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org

Citat

En samstämmig kör inom samhällsbyggnadssektorn sjunger om problematiken kring buller som hinder för byggandet - Äntligen lyssnar regeringen.
Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier