Bunkeflostrand kandidat till Stora Samhällsbyggarpriset

Projektet Haga med 104 hyreslägenheter i Bunkeflostrand är en av tolv kandidater till Stora Samhällsbyggarpriset.

Stora Samhällsbyggarpriset delas ut av samhällsbyggnadssektorns bransch- och arbetsgivarorganisationer och den statliga Byggkommittén. Priset är branschens främsta utmärkelse och tilldelas en byggnad eller en anläggning av hög kvalitet som tillkommit genom en föredömlig samverkan mellan de olika aktörerna i samhällsbyggnadsprocessen.

Ett projekt från Skåne

Projektet Haga i Bunkeflostrand är det enda projektet i årets upplaga av Stora Samhällsbyggarpriset som kommer från Skåne. Byggherre är MKB Fastighets AB som lät uppföra 104 hyreslägenheter med hög prefabriceringsgrad och inköp av byggprodukter utomlands.

Stora Samhällsbyggarpriset

2007 års Stora Samhällsbyggarpris delas ut under Samhällsbyggardagen den 29 maj i Blå Hallen, Stockholms stadshus. Syftet med priset är att bredda synen från att bara bygga, till att skapa samhälleliga värden. Utvärderingen görs utifrån aspekterna samhällsnytta, arkitektur, teknik, hållbarhet, samverkan, förnyelse och effektivitet.

Totalt har det kommit in 30 ansökningar till Stora Samhällsbyggarpriset.

Initiativtagare och arrangörer

Initiativtagare till Samhällsbyggarpriset är ByggherreForum, Sveriges Arkitekter, STD Svensk Teknik och Design, Sveriges Byggindustrier, VVS-Installatörerna, Byggmaterialindustrierna, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och Betongvaruindustrin. Satsningen stöds också av den statliga Byggkommittén.

För ytterligare information, kontakta Lena Frick, Betongvaruindustrin, mobil 0708-15 02 11, lena.frick@betongvaruindustrin.se