Byggarbetsgivarna antar medlarnas hemställan

Sveriges Byggindustrier (BI) har antagit medlarnas slutliga hemställan. Avtalet gäller perioden 2009-04-01 till 2010-03-31.

Byggnads sade upp Byggnads- och Anläggningsavtalen den 30 september. Utan att reella förhandlingar skett enades BI och Byggnads om frivillig medling. Medlingsarbetet inleddes den 19 februari. I fredags konstaterade medlarna att det inte går att lägga ett förankrat förslag. Igår fick parterna ett oförankrat förslag till avtal att ta ställning till.

– I den situation byggbranschen befinner sig i har byggarbetsgivarna beslutat sig för att göra vad vi kan för att undvika en arbetsmarknadskonflikt, säger Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier, och därför accepterar vi medlarnas hemställan.

Medlarnas hemställan medför att byggnadsarbetarna får den lönehöjning som ingick i det uppsagda tredje avtalsåret. Vidare införs en förbättrad utrymmes- och inredningsstandard på byggarbetsplatsernas personalutrymmen och en förbättrad föräldralön. Byggarbetsgivarna får viss administrativ lättnad när det gäller anmälan av nya arbetsplatser till Byggnads lokalavdelningar.

– Vi hoppades att medlarnas hemställan skulle innehålla mer av administrativa förenklingar för att sänka företagens kostnader, fortsätter Bo Antoni.

Medlarnas hemställan innebär en prolongering av 2007 års avtal med förändringar på fem punkter.

– Sammantaget kan vi konstatera att hemställan inte medför försämringar. På plussidan noterar vi att den bestämmelse om granskningsarbete, som Datainspektionen underkänt, utmönstras ur avtalet, avslutar Bo Antoni.

För kompletterande information, kontakta Bo Antoni, tfn 0709-25 58 36.